Hoppa till huvudinnehåll

Emil, Premium Banker

Personal emil lonnstrom

Under studietiden tog jag kontakt med kontoret i Tammerfors i precis rätt tid, de behövde extra hjälp i samband med lanseringen av vår vindkraftfond. Det visade sig vara en bra grej – jag blev erbjuden en tjänst som Premium Banker och tackade ja. Jag trivs väldigt bra på Ålandsbanken, främst på grund av bra gemenskap och trevliga, kompetenta kollegor, men gillar starkt också att man får möjlighet att utvecklas och gå vidare i karriären inom banken. Trots att man är ny och inte har så mycket erfarenhet är det lätt att få sin röst hörd och kan därmed vara med och påverka – det är fint, kanske till och med ovanligt. Tröskeln att ta kontakt med övriga organisationen är låg, och därigenom får man också mycket ny kunskap. Vi har en bra dialog och det är lätt att säga sina åsikter.

Personlig service starkt kort

Jag jobbar som Premium Banker på placeringssidan, vilket innebär att jag ger ekonomisk rådgivning och hjälper kunderna hitta lösningar som passar just dem. Eftersom Premium är ett heltäckande koncept behöver jag informera vilka möjligheter som finns och sy ihop ett paket enligt kundens behov. Vi sätter upp mål för kunden och min uppgift är att hitta sätt att uppnå dem.

Mycket i arbetet handlar om personlig service, som Premium Banker tar man aktivt kontakt med kunderna och eftersom man känner dem så pass bra så är det också enklare att erbjuda dem vad de behöver och vill ha. Förutom möten på kontoret sköts kontakten per e-post, telefon och digitala möten, och kunderna är vana vid att få snabb service på just deras problem. Jag tror att det är rätt så ovanligt inom Premiumsegmentet i andra banker. Samtalen kommer till mig och vid behov tar jag dem vidare så att kunderna själva slipper fundera vart de ska ringa i vilka ärenden. Det upplever jag är mycket uppskattat – och ovanligt.

Gemenskap och kultur

Det var lätt att komma in i gemenskapen på Ålandsbanken, man får bra inskolning och enkelt tillgång till hela organisationens kunnande. Jag får mycket stöd till mitt arbete genom regelbundna möten med placeringsteamet. Grundprinciperna inom ekonomi är ju samma oavsett bank, men utbudet och kulturen skiljer sig åt. Förutom ekonomisk utbildning har jag stor nytta av att jag pratar båda språken. På Tammerforskontoret pratas mest finska, men kollegorna som jobbat länge har nog snappat upp ett och annat på svenska genom åren! Beroende på roll klarar man sig bra med ett språk.

Värdeord i praktiken

Den starka Ålandsbankenandan märks tydligt i jobbet – att vi är ambitiösa och erbjuder kunderna personlig service är ett starkt kort i branschen. Vi bidrar till ansvarsfullheten bland annat genom att erbjuda ansvarsfulla placeringsmöjligheter och genom Åland Index och Östersjöprojektet. Vårt breda utbud för den här storlekens aktör skulle jag kalla unikt! Det finns alltså rätt människor som jobbar i Ålandsbanken.

Det bästa – och det mest utmanande

Det bästa med mitt jobb är en nöjd kund, men det är också det mest utmanande! Att hitta en helhetslösning som kunden också är nöjd med – och ja, det brukar jag lyckas med. När jag inte jobbar håller jag på med sport – på vintrarna blir det mycket längdskidor och på sommaren löpning och tennis. Det fungerar som bra motvikt mot kontorsjobbet!