Hoppa till huvudinnehåll

Väsentlighetsanalys

En väsentlighetsanalys görs för att utreda och sammanfatta vad som är väsentligt för ett företag att fokusera på avseende hållbarhet. Analysen görs för att identifiera det viktigaste vi ska fokusera på inom de områden där vår verksamhet har en positiv eller negativ påverkan. I och med EU:s nya direktiv för hållbarhetsrapportering, CSRD, beaktar vi också risker och möjligheter. Med hjälp av väsentlighetsanalysen kan vi identifiera områden för en hållbar utveckling och visa på vilka sätt vi bidrar till FN:s globala målsättningar.

Dubbel väsentlighetsanalys

Under 2023 genomförde vi en dubbel väsentlighetsanalys, vilket innebär att vi utifrån koncernens värdekedja identifierade inom vilka områden vi har störst påverkan på samhället, människor, miljö och klimat. Vidare identifierade vi vilka risker och möjligheter vi ser att vi står inför inom dessa områden och hur dessa kan påverka vår verksamhet. Medan den klassiska väsentlighetsanalysen visar hur ett företags verksamhet påverkar omvärlden, innebär den dubbla väsentlighetsanalysen att man också ser hur omvärlden påverkar företagets verksamhet ur ett finansiellt perspektiv.

Resultatet av analysen visar att vi har en väsentlig påverkan inom flera områden. Ålandsbankens egen operativa verksamhet har genom sin mestadels kontorsbaserade verksamhet en begränsad påverkan inom klimat- och miljöområdet, men det finns en negativ påverkan genom investeringar och utlåning till verksamheter som har en mer omfattande och påtaglig påverkan. Inom områdena bolagsstyrning och social hållbarhet ser vi en mer direkt påverkan utifrån Ålandsbankens egen operativa verksamhet, där ansvaret som bank och arbetsgivare framträder starkt. Inom de här områdena ser vi främst en positiv påverkan men också en del potentiellt negativa områden som är viktiga att bevaka. Ansvaret gentemot våra kunder i de tjänster som erbjuds är också ett väsentligt område, liksom affärsetiska frågor kring korruption och visselblåsning. Hållbarhetsrelaterade risker och möjligheter som potentiellt kan ha en påverkan på Ålandsbankens verksamhet har också identifierats.

Påverkansanalys

Vi har också fått värdefull information genom den påverkansanalys som gjorts med hjälp av UNEP FI:s analysverktyg. Av UNEP FI-analysen kan vi på en övergripande nivå utläsa att vår mest väsentliga påverkan ligger inom området för social hållbarhet. En slutsats är att banken är en stor möjliggörare av finansiell inkludering som skapar möjlighet för ett välmående samhälle både för privatpersoner och för näringslivet. Den mest betydande negativa påverkan har vi inom klimat- och miljöområdet, vilket beror på att vi lånar ut till och investerar i sektorer som till sin karaktär har en negativ påverkan på området. De områden som har identifierats som väsentliga redan i den här påverkansanalysen har tagits med som väsentliga också i den dubbla väsentlighetsanalysen och där kompletterats med information om övriga relevanta områden. Under 2023 tog vi det första steget mot att analysera vår investeringsportfölj med stöd av Investment Portfolio Impact Analysis Tool. Resultaten bör därför betraktas som indikativa, men analysen visar att våra mest betydande påverkansområden är kopplade till följande av FN:s globala utvecklingsmål:

  • Mål 6: Rent vatten och sanitet för alla.

  • Mål 7: Hållbar energi för alla.

  • Mål 8: Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt.

  • Mål 11: Hållbara städer och samhällen.

  • Mål 12: Hållbar konsumtion och produktion.

  • Mål 13: Bekämpa klimatförändringarna.

  • Mål 14: Hav och marina resurser.

  • Mål 15: Ekosystem och biologisk mångfald.

Mer information om vad vi gör för att bidra till förverkligandet av de globala målen finns på sidan FN:s hållbarhetsmål.

Intressentdialog

I takt med att kraven på transparens och extern kommunikation ökar kring företagens hållbarhetsarbete har också Ålandsbankens intressenter fått en mer betydande roll i vårt hållbarhetsarbete. En tät dialog med våra intressenter, både interna och externa, är en viktig del av vårt utvecklingsarbete för att bättre förstå vår påverkan ur flera perspektiv. För att förstå vilka behov och drivkrafter som är viktiga för intressenterna för vi löpande kvalitativa och kvantitativa intressentdialoger i olika kanaler. Några exempel är kund- och varumärkesundersökningar samt branschforum där aktuella frågor och trender behandlas. Dialogen initieras både av Ålandsbanken och av intressenterna. Ålandsbankens intressenter är:

  • Kunder

  • Aktieägare

  • Skuldinvesterare

  • Medarbetare

  • Myndigheter (regelverk)

  • Ratinginstitut

  • Återförsäljare

  • Leverantörer

  • Samarbetsorganisationer

  • Intresseorganisationer

  • Media