Ålandsbanken som föregångare för hållbar affärsutveckling på det globala hållbarhetsevenemanget Sustainable Brands
Sustainable Brands är en global sammanslutning som ordnar seminarium med syfte att uppmärksamma och främja hållbarhet inom företags- och varumärkesutveckling. I årets huvudevent, som ordnades i Vancouver i början av juni, deltog 4 000 personer och över hundra företag från hela världen. Syftet var att dela med sig av innovativa lösningar för en framgångsrik och hållbar affärsutveckling.
Förra året presenterade Ålandsbanken Östersjökortet och Åland Index på Sustainable Brands evenemang i Köpenhamn, och kort därefter fick vi en inbjudan att delta i årets huvudevenemang i Vancouver.
Smartare företag kan rädda världen
Sedan starten för drygt tio år sedan har Sustainable Brands blivit en global sammanslutning för framåtsträvande och nytänkande företag som banar väg mot en mer hållbar framtid. Dagens företag har ett enormt inflytande när det kommer till att forma och påverka konsumtionskultur och -beteende. Genom Sustainable Brands seminarier kan experter från olika branscher mötas och utbyta idéer för att främja hållbar affärsutveckling. Målet är att hållbarhet ska bli en egen drivkraft som skapar värde för varumärket, istället för att endast vara ett delområde som beaktas i verksamheten.
Under seminariet i Vancouver betonades även vikten av små miljögärningar som varje enskild person kan göra i vardagen. Deltagarna uppmuntrades till att använda egen kaffemugg släcka lamporna då de lämnar hotellrummet samt promenera istället för att åka taxi. Dessa små gärningar är exempel på hur man kan bidra till mindre avfall, smartare energibesparing och bättre luftkvalitet.
Innovationer som Östersjökortet och Åland Index behövs
I Vancouver presenterade jag Östersjökortet och Åland Index under temat Nya konsumentbeteenden och affärsmodeller baserade på smart, personifierad data. Där diskuterade vi bland annat hur Ålandsbanken bidrar till att uppmuntra hållbart konsumentbeteende med hjälp av Östersjökortet och Åland Index. Genom Östersjöprojektet vill vi göra våra kunder medvetna om den miljöpåverkan deras dagliga köpbeslut har, och på så sätt bidra till att lindra klimatförändringen.
Människor vill vara en del av något större än sig själva, och de vill vara lojala till hållbara varumärken. Vi har gjort det både enkelt och smidigt för våra kunder att se sina miljöpåverkan, och de kan inte undvika att se sitt koldioxidavtryck. Vi tror att var och en kan visa ledarskap, och att ett meningsfullt syfte får människor att engagera sig. Därför är vi övertygade om att genom att låta alla världens bankkunder få tillgång till Åland Index kan vi tillsammans göra stor skillnad. Åland Index har redan fått stor uppmärksamhet i globala mediesammanhang, och vi fick ta emot reklamvärldens Grand Prix i den prestigefulla Cannes Lions festivalen förra året. Även FN har visat stort intresse för Åland Index, som har lett till att banker runt om världen för tillfället diskuterar att ta indexet i bruk.
Min presentation väckte många intressanta diskussioner och känslan om att vi gör rätt saker förstärktes. Tillsammans skapar vi förändring. Vi välkomnar alla banker med på resan.
Anne-Maria Salonius
Direktör för Ålandsbanken, Affärsområdet Finland
Läs mer: Ålandsbanken Blogg
-
Ålandsbanken BloggLadda ned pdf
28.06.2018