Användningen av kakor (cookies)
Användningen av kakor (cookies)
Vi använder oss av kakor (cookies) på vår webbplats. Nedan kan du läsa mer om vad en kaka är, hur vi använder oss av kakor och hur du hanterar kakor i din webbläsare.
Vad är en kaka?
En kaka är en liten textfil som sparas på din dator, mobil eller surfplatta när du besöker en webbplats som använder kakor. En kaka kan ses som ett tekniskt stöd som på olika sätt underlättar din användning av webbplatser du besöker. Genom att till exempel komma ihåg dina språkval eller andra preferenser möjliggörs en personligare kundupplevelse. Kakor skadar inte din enhet eller dina filer. Informationen används endast i enlighet med gällande lagstiftning.
Vilka kakor använder Ålandsbanken?
På Ålandsbanken använder vi oss av sessionskakor, permanenta kakor och tredjepartskakor. En sessionskaka är en kaka som tillfälligt lagras på din enhet endast under den tid du besöker webbplatsen. Den raderas automatiskt från din enhet då du stänger din webbläsare. För att kunna logga in och utföra dina bankärenden på Internetkontoret behöver du tillåta sessionskakor. Utan dem fungerar inte Internetkontoret. Du vet att du befinner dig på Internetkontoret när adressen [https://online.alandsbanken.fi/] syns i din webbläsares adressfält.
En permanent kaka har en fördefinierad livslängd och finns kvar på din enhet även efter att du stängt din webbläsare, tills livslängden löper ut eller tills du raderar den. För att underlätta användningen av webbplatsen använder vi permanenta kakor när du befinner dig under adressen https://www.alandsbanken.ax, https://www.alandsbanken.fi, https://www.alandsbanken.fi/sv eller https://www.alandsbanken.se. Dessa kakor används för att ge dig en bättre upplevelse genom att komma ihåg dina inställningar och erbjuda dig anpassat innehåll på våra webbplatser. Det går att använda sidorna även om du stängt av kakor i din webbläsare.
På vår webbplats förekommer även så kallade tredjepartskakor, som är kakor av en extern part som vi anlitar för att exempelvis mäta antalet besökare på vår webbplats och för att utvärdera trafiken. Denna information hjälper oss att förbättra vår webbplats genom att anpassa den till vad besökarna är intresserade av. Annonskakor är tredjepartskakor som samlar in information om vilka sidor på webbplatsen du besöker och de kan användas för att visa riktad marknadsföring i våra egna och externa parters onlinekanaler. För webbanalys och annonsdistribution använder vi Piwik Pro.
Hur hanterar jag kakor?
Du kan själv välja om du tillåter kakor på din enhet eller inte. Tänk dock på att begränsningen av vissa kakor kan påverka delar av webbplatsens funktionalitet. För att kunna använda Internetkontoret behöver du tillåta sessionskakor.
Du hanterar och ändrar kakor genom inställningarna i din webbläsare. Hur du hanterar kakor beror på vilken webbläsare du använder. Du kan ställa in din webbläsare så att den automatiskt låter bli att spara kakor, eller att du informeras varje gång en webbsida vill spara en kaka. Du kan även manuellt radera kakor som lagrats tidigare.
Beskrivning av identifieringsprocessen
Identiteten kontrolleras alltid för nya kontoinnehavare, kontoöppnare eller dispositionsrättsinnehavare.
För finländska medborgare
Öppnande av Digitala tjänster med möjlighet till e-identifiering:
För identifiering krävs ett giltigt identitetskort utfärdat av polismyndighet eller ett giltigt pass.
Öppnande av Digitala tjänster utan möjlighet till e-identifiering och övriga tjänster:
För identifiering krävs ett giltigt, finskt körkort utfärdat efter 1.10.1990, ett giltigt identitetskort utfärdat av polismyndighet eller ett giltigt pass.
För utländska medborgare
Öppnande av Digitala tjänster och övriga tjänster:
För identifiering krävs ett giltigt pass utfärdat i en medlemsstat inom EES, i Schweiz eller i San Marino, eller ett giltigt identitetskort utfärdat i dessa länder, förutsatt att identitetskortet är giltigt som resedokument.
Spärrande av Digitala tjänster
För att spärra tillgången till Digitala tjänster kan kunden kontakta Nets spärrtjänst på telefon 09 6964 6800. Tjänsten är öppen 24 timmar i dygnet.
Inspelning av samtal
Vi spelar in samtal som kommer till våra kontor, vår telefonväxel och vår Kundservice.
Vi använder inspelningarna vid utredning av reklamationer för att bekräfta innehållet i samtal som förts, och i utbildningssyfte för att förbättra vår kundservice.
De inspelade samtalen hanteras endast av personer som har rätt att göra det och som omfattas av tystnadsplikt.
Upphovsrätt © Ålandsbanken Abp. Innehållet på Sidorna skyddas av finsk och internationell upphovsrätt. Du kan göra en kopia för eget bruk, men innehållet får inte i övrigt kopieras, distribueras eller mångfaldigas utan skriftligt samtycke från Ålandsbanken Abp.