Filip Lilja är en av grundarna bakom Einride, en svensk tech-startup som vill förändra fordons- och transportmarknaden i grunden genom att satsa på utveckling av eldrivna och autonoma fordon. Det är hans bidrag till en bättre värld.
Miljömedveten techentreprenör vill revolutionera transportmarknaden
”Intelligent movement”, eller ”Intelligent rörel-se”, även om det uttrycket inte gör sig lika bra på svenska, är grundstenen och drivkraften bakom det svenska techföretaget Einride från Göteborg. Affärsidén låter lite som science fiction, och det är det väl också på sätt och vis, men idén bakom är enkel. Einrides mål är att ersätta dieseldrivna transportfordon, som är skadliga för miljön, med intelligent hög-teknologi som gör det möjligt att genomföra hållbara transporter med smarta fordon.
Intresset är stort i bland annat USA och Kina och man står på kö för att få veta mer om Einrides transportlösning med bland annat T-pod (lastbilen från 2017) och T-log (timmerfordonet som lanserades på Good-wood – Festival of Speed sommaren 2018).
För Filip Lilja, en av de tre grundarna och kund i Ålandsbanken, är den starkaste driv-kraften att åstadkomma något med verklig mening:
– Jag är övertygad om att alla fordon inom transportsektorn är elektrifierade och mer eller mindre autonoma inom säg tio, femton år. Vi är bara i början av den utveck-lingen. För mig är det ett sätt att göra vad jag kan för att bidra till en bättre värld. Tekni-ken finns och då är jag skyldig mina barn och medmänniskor det, säger Filip.
Entreprenör i själ och hjärta
Filip brinner inte bara för miljön, han är också entreprenör i själ och hjärta. Efter ett antal start-up-satsningar har han nu hittat hem. Einride ger honom möjlighet att ta ut svängarna och befinna sig utanför boxen varje dag. Förut har Filip haft uppdrag från stora it-företag, där man alltför ofta håller sig innanför boxen, och det är verkligen inte hans sätt att arbeta. Han vill göra sin egen grej och tillsammans med likasinnade utveckla något som verkligen gör skillnad.
Filip är en passionerad entreprenör, men som person är han lugn och bidrar till att skapa trygghet i den snabbt växande orga-nisation som gått från fyra personer till ett 50- tal anställda på mindre än två år. – Vi skapar något som inte funnits tidigare.
Det genererar nya utmaningar och problem som måste hanteras på helt nya sätt. Mitt jobb är att se till så att vi gör det, och att organisationen hänger med. Det går inte att applicera det gamla storbolagstänkandet här.
De tre grundarna Filip Lilja, Robert Falck (som varit global teknikchef på Volvo lastvag-nar) och marknadschefen Linnéa Kornehed (med it- och entreprenörsbakgrund) komplet-terar varandra och de har dragit in ett antal miljoner kronor i riskkapital. Einride består idag av en sällsam blandning av proffs på innovativa techlösningar, ingenjörer och erfarna branschpersoner, till exempel Pär Degerman, Scania-veteranen som numera är bolagets teknikchef och Anders Gustafsson, som tidigare var finanschef på Truecaller och iZettle. Till det kommer kunskap och erfaren-het från styrelseledamöter och finansiärer som delar bolagets vision att göra världen bättre och revolutionera transportmarknaden.
Filip har ett gott öga till entreprenörer som Steve Jobs och Elon Musk, men hans främ-sta förebild när det gäller entreprenörskap har han vuxit upp med hemma i Blekinge.
– Jag kommer från en it- och entrepre-nörsfamilj. Min mamma, Britt Lilja, startade friskolan Galären i Karlskrona 1998. Hon visade mig att det är möjligt att ta något be-fintligt och göra det på ett helt annorlunda sätt så att det blir betydligt bättre.
”För mig är det ett sätt att göra vad jag kan för att bidra till en bättre värld. Tekniken finns och då är jag skyldig mina barn och medmänniskor det.”
Filip Lilja, grundare och delägare i Einride
Gör smart teknik begriplig
Einride har tagit fram två produkter och ett avancerat it-system för drift och planering av dessa. Även om företaget kommit en bra bit finns det en del kvar att göra för att sälja in idén till traditionsbundna storföretag inom transportsektorn och fordonsindustrin. En annan utmaning är att göra den smarta tekniken begriplig för människor i allmänhet. Även om många till att börja med lätt fastnar i bilden av självkörande bilar och lastbilar när Einrides tekniska lösning presenteras, så är det slutgiltiga målet att befria världen från miljöförstörande och dyra transportfordon. Det är något som går helt i linje med utveck-lingen i samhället. Men det gäller också att hantera de autonoma fordonen med försiktig-het. Säkerheten är nämligen A och O.
– Därför bygger vi förtroende successivt genom att prova tekniken inom begränsade områden, som ofta dessutom är inhägnade. Vi söker tillstånd från Transportstyrelsen för området där fordonet används. DB Schenker provkör till exempel ett av våra eldrivna auto-noma fordon mellan två omlastningsställen i Jönköping redan nu . Det är ett perfekt använd-ningsområde för vår transportlösning.
Om det tyska distributionsföretagets pilotprojekt fungerar tillfredsställande kan DB Schenker snart transportera varor i Norden med Einrides fordon. Och sedan väntar resten av världen. Techföretaget har genomgått en enastående utveckling på mycket kort tid.
– Ja, det är verkligen spännande. Vi körde en T-pod under nordiska ministerdagarna våren 2018. Den fjärrstyrdes av en av våra förare i Borås 100 mil därifrån. Det mottogs mycket väl av statscheferna. Om ett av våra autonoma fordon råkar på problem kan en riktig förare, som sitter vid en uppkopplad kör-station på distans, ta över på ett ögonblick. Allt för att det ska vara så säkert som möjligt.
Rätt i trenden inom fordonsindustrin
Einride är ensamma på spelplanen för denna typ av framtida transportlösning. Kärnan i Einrides innovation är det bakomliggande systemet som styr och planerar fordonet och transporten. Samtidigt är självkörande fordon och elektrifiering de stora trenderna inom fordonsindustrin. Biltillverkare tillför ny energi och innovation på hårdvarusidan och andra aktörer är på gång med eldrivna lastbi-lar. Men genom att tänka annorlunda hoppas Einride kunna gå sin egen väg. Om man inte behöver någon förare behöver man inte heller någon förarhytt. Det gör det enklare och billigare att färdigställa fordon med Einrides tekniska lösning eftersom man inte behöver ta hänsyn till en chaufför.
Det går bra för Einride, även om det regel-bundet krävs ny finansiering och riskkapital, men Filip är klar över att det gäller att vara smart och att ha tålamod som entreprenör, särskilt om man arbetar med intelligent innovation och är långsiktig i sin satsning.
– Om man får ”guldvittring” gäller det att ta det lugnt. Det går inte att springa fortare än hjulen snurrar. Man ska fira framgång-arna, men man får inte tappa fokus. Då går det inte att komma i mål. Vi ser på det vi gör med ödmjukhet. Vi har stora utmaningar framför oss, men det är oerhört roligt och kunderna står på kö.
Det gäller att hänga med i svängarna och våga göra sin grej. Då är allt möjligt.
Text: Anders Ström Foto: Viktor Fremling
Artikel från Ålandsbanking nr 2/2019
publicerad 06.03.2020
-
Ålandsbanken BloggLadda ned pdf
06.03.2020 -
Kundtidning Ålandsbanking
I tidningen behandlar vi aktuella teman och händelser i banken och i Finland.
Välkommen till Ålandsbanking! -
Marknadsutblick
Det är viktigt att du som kund känner dig trygg och har förståelse för vår förvaltning. Det ska klart framgå hur vi tänker. Därför publicerar vi en gång i månaden det vi kallar Marknadsutblicken. Där kan du läsa om Ålandsbankens analyser och slutsatser om aktier och räntor och vad som händer i våra kunders portföljer och fonder.
Läs vår marknadsutblick -
Private Banking
På en marknad där många pratar om personlig service och skräddarsydda lösningar så agerar vi i stället.
Bekanta dig med vad vår Private Banking kan erbjuda dig. -
Östersjöprojektet
Östersjön ligger oss varmt om hjärtat. För en bank med rötterna mitt i Östersjön är det naturligt att agera för ett friskare hav.
Läs mer här Östersjöprojektet