05 dec 2023
Finland

Åland Index – världssuccén som får oss att shoppa smartare

Mathias wikstrom doconomy

Det började som en kreativ idé för att hjälpa bankens kunder att få upp ögonen för hur deras konsumtion påverkar klimatet. I dag används Åland Index över hela världen och har potential att hjälpa 800 miljoner människor till klokare köpbeslut.

Från idé till global bankstandard

De flesta av oss vet att överkonsumtion är dåligt för klimatet. Faktum är att hela 60 procent av privatpersoners klimatpåverkan kommer från konsumtion. Samtidigt är det svårt att få grepp om hur den enskilde individens avtryck på miljön ser ut och förstå hur den kan bli mindre. För hur ska jag egentligen veta vad tröjan jag klickade hem på nätet i går eller latten jag köpte på väg till jobbet har för inverkan på klimatet?

Fram till 2014 gick det inte att ta reda på detta på ett enkelt sätt. Men tack vare en handfull eldsjälar med stor kärlek till naturen och havet, speciellt Östersjön, föddes då idén om ett hjälpmedel som gör att vanliga konsumenter kan se sin klimatpåverkan för varje enskilt köp de gör.

En god idé föds

Men låt oss ta det från början. 2014 driver reklam veteranen Mathias Wikström reklambyrån RBK med Ålandsbanken som kund. RBK blir kontaktade av bankens Finlandschef Anne-Maria Salonius, som vill få hjälp med att utveckla Ålandsbankens arbete med Östersjöprojektet.

– Östersjöprojektet är en hjärtefråga för mig. Det handlar i korta drag om att Ålandsbanken donerar pengar till naturskydds- och miljöprojekt kring Östersjön för att bidra till att den ska må bättre. Vi ville öka medvetenheten om Östersjöns tillstånd hos våra kunder och allmänheten, men vi visste inte riktigt hur vi skulle nå ut, säger Anne-Maria Salonius.

Reklambyrån och Ålandsbanken jobbar tillsammans för att se hur de ska tackla utmaningen. Så småningom föds två idéer. Den ena går ut på att ge bankens betalkort, Östersjökortet, en ny design så att det blir som ett ”medlemskort” i Östersjöprojektet. På kortets framsida står det ”I support a clean Baltic Sea” vilket ska påminna kunderna om Ålandsbankens engagemang i det hårt drabbade innanhavet varje gång de använder sitt kort.

Den andra idén ska visa sig bli en världssuccé som nog ingen hade räknat med där och då. Den går ut på att ta fram en modell för att beräkna miljöbelastningen för varje enskilt kortköp som en bankkund gör, det som så småningom skulle komma att kallas Åland Index.

– I korta drag går Åland Index ut på att kombinera varje köpesumma med koldioxidavtrycket för den bransch som köpet är gjort i. Det betyder att indexet kan skilja mellan ett tandläkarbesök och ett köp i en blomsterhandel, men inte mellan ett rosinköp och ett tulpaninköp. Det blir helt enkelt en fingervisning på hur stora koldioxidutsläpp dina vanor ger, förklarar Mathias Wikström.

”Vi gjorde nyligen en undersökning bland våra kunder och 20 procent av dem hade ändrat sitt konsumtionsbeteende tack vare Åland Index. Det är otroligt tacksamt att höra. Vi är alla mycket stolta över den här resan vi har gjort tillsammans med Doconomy.”

Anne-Maria Salonius, chef Ålandsbanken Finland.

Grand Prix i Cannes

Ålandsbanken blev därmed först i världen att automatiskt beräkna koldioxidavtrycket för varje enskild transaktion och presentera det för sina kunder i mobilbanken direkt efter att transaktionen är gjord.

Lite förenklat kan man säga att transaktionen blir tvåspråkig. I mobilbanken ser kunderna både hur mycket pengar de har spenderat och köpets representation i koldioxid. Det finns även länkar till mer läsning inom hållbarhet, och möjlighet att öppna ett Östersjökonto och därmed bidra för ett renare Östersjön tillsammans med Ålandsbanken.

Efter några år fick allt fler upp ögonen för det innovativa projektet. 2017 vann Ålandsbanken och RBK reklamvärldens största utmärkelse, Grand Prix i Cannes, för sitt nyskapande Åland Index.

– Då tog det ännu mer fart. Att en lokal bank från Åland skulle vinna över Coca Cola och BMW i Cannes, det var oväntat och gav oss en rejäl skjuts, minns Mathias Wikström.

I samma veva fick Ålandsbankens vd Peter Wiklöf möjlighet att åka till FN i New York för att presentera Åland Index som en konkret åtgärd för att nå Parisavtalets mål. Snart visade det sig att succén skulle bli mycket större än att omfatta enbart Ålandsbankens kunder runtom Östersjön.

– Ordet spred sig snabbt. Många var nyfikna på Åland Index och vi insåg att det var dags att sätta idén i ett bolag som kunde hjälpa fler banker över hela världen att få sina kunder att förstå sin klimatpåverkan, säger Mathias Wikström och Anne-Maria Salonius tillägger:

– Tanken var redan från start att dela med oss av Åland Index, för det är ju först när vi gör sådana här insatser tillsammans, som det blir en riktigt stor effekt.

”Att en lokal bank från Åland skulle vinna över Coca Cola och BMW i Cannes, det var oväntat och gav oss en rejäl skjuts.”

Mathias Wikström, Vd och medgrundare av Doconomy

Doconomy grundas

2018 grundades Doconomy av Mathias Wikström och Johan Pihl, med Ålandsbanken som delägare. Till en början var de bara fem medarbetare som satt i ett litet konferensrum i Mathias tidigare reklambyrås lokaler. Men inom några år hade de vuxit ur sina lokaler. I dag har Doconomy 73 medarbetare och finns representerade i Stockholm, Tokyo, San Francisco, Milano, München, Madrid och Paris. Inom kort öppnar även ett kontor i New York.

Även Åland Index har vuxit rejält. I dag kan kunder i fler än 90 banker över hela världen – de representerar cirka 800 miljoner bankkunder – se sitt koldioxidavtryck direkt i sin bankapp, sekunden efter de har betalat för en vara eller tjänst. Den första bankkunden i USA, Bank of the West, var en riktig milstolpe, berättar Mathias Wikström.

– Det var en projektledare på en reklambyrå i San Francisco som hade hört talas om Åland Index och tyckte det var så bra att han övertalade sin kund, Bank of the West, att också börja använda sig av det, vilket de gjorde.

”Det handlar inte främst om att få människor att spendera mindre, snarare att utbilda dem till att spendera klokare.”

Mathias Wikström, Vd och medgrundare av Doconomy

Mastercard kliver på

En annan milstolpe var att ingå samarbete med Mastercard 2019. Partnerskapet innebär att alla aktörer som utfärdar Mastercards kort har möjlighet att erbjuda sina kunder Doconomys verktyg och Åland Index för att förstå hur deras inköp påverkar klimatet. Det kan ju tyckas underligt att ett av världens största kortbolag, vars affärsidé är att få oss att konsumera mera, slår sig samman med ett företag som Doconomy som har en helt annan agenda. Men Mathias Wikström ser ingen konflikt.

– Det handlar inte främst om att få människor att spendera mindre pengar, snarare att utbilda dem till att spendera klokare med mindre CO2-avtryck. Att skapa nya beteenden. Men det kräver att man får koll på vilket avtryck ens konsumtion faktiskt har, säger han och gör en jämförelse:

– När du har koll på hur mycket pengar du spenderar får du koll på din ekonomi. På samma sätt är det med ditt CO2-avtryck. Först när du vet hur mycket koldioxid en viss produkt eller tjänst du har köpt släpper ut kan du ta ansvar för ditt eget avtryck och ändra ditt beteende.

Anne-Maria Salonius är stolt och glad över att visionen från 2014 har flugit så högt och bidragit till att öppna ögonen på bankkunder över hela världen.

– Vi gjorde nyligen en undersökning bland våra kunder och 20 procent av dem hade ändrat sitt konsumtionsbeteende tack vare Åland Index. Det är otroligt tacksamt att höra. Vi är alla mycket stolta över den här resan vi har gjort tillsammans med Doconomy.

Vad kostar det? Åland Index hjälper dig förstå varje köps koldioxidavtryck.

Dottern inspirerar

Själv har Mathias Wikström gjort en egen resa under åren med Åland Index och Doconomy. För även om han redan innan hade styrt om mycket i sitt liv och bland annat lagt om sparandet till mer hållbara alternativ, skaffat elbil och åt mer vegetariskt blev just konsumtionen en ögonöppnare.

– Det blev så tydligt vilken stor påverkan vår konsumtion har på klimatet, säger Mathias som för dagen är klädd i ett par jeans, en vit skjorta och en militärgrön jacka. Allt köpt på secondhand.

– I dag köper jag nästan alla mina kläder i andra hand. Det är både roligare för garderoben och sundare för klimatet samtidigt som det är ett bevis för att kvalitet verkligen lönar sig.

Hans främsta läromästare heter Leia Wikström och är Mathias 17-åriga dotter.

– Hon köper bara secondhandkläder per kilo och har en helt unik stil som rimmar med hennes fantastiska person, samtidigt som hennes klimatavtryck blir väldigt lågt. Hon är en stor inspirationskälla.

Och trots många mörka moln på klimathimlen väljer Mathias Wikström att se ljust på framtiden.

– Antingen ser man krisen som ett hot som vi måste värja oss mot eller en möjlighet för mänskligheten att komma samman och bli bättre. Jag väljer det senare, för jag tror att det bästa sättet att komma till rätta med problemen är att tillgängliggöra kunskap och att alla får vara med och lösa utmaningarna tillsammans.

TEXT KARIN CEDRONIUS / BILD DAN LEPP
Artikel från Ålandsbanking nr 2/2023
05-12-2023

Välkommen till en bank som värdesätter dig och miljön!

Hav berg klippor ostersjon alandsbanken