Spärra ditt kort
Du kan spärra ditt kort i din Mobilbank eller från Internetkontorets kortsidor. Då beställs ett nytt kort med nytt kortnummer till dig automatiskt. Kortet levereras inom två veckor.
Under våra öppettider kan du spärra ditt kort genom att ringa vår Kundservice på telefon 0204 292 910.
På kvällar och helger kan du ringa spärrtjänsten på telefon 020 333, från utlandet +358 20 333. Spärrtjänsten är öppen 24 timmar i dygnet.
Spärra kort på din mobila enhet – digital plånbok
Om du tappar bort din mobiltelefon, surfplatta, smartklocka eller wearable med digital plånbok, kan du själv ta bort kortet från den digitala plånboken eller blockera kortet via den digitala plånboksappen på en annan enhet som du har tillgång till.
Om du inte har möjlighet att göra det kan du spärra kortet på din mobila enhet genom att kontakta Kundservice på telefon 204 292 920 under bankens öppettider. Om du har det fysiska kortet i säkert förvar kan du använda det även efter att Kundservice har spärrat kortet på din mobila enhet.
Efter bankens öppettider kan du kontakta spärrtjänsten, telefon 020 333 för att spärra kortet. Om du väljer att spärra kortet via Spärrtjänst spärras både ditt fysiska kort och kortet på din mobila enhet.
Läs mer om digitala plånböcker
StopService för Premium- och Private Banking-kunder
Du som är Premium- eller Private Banking-kund kan spärra alla dina registrerade Ålandsbanken-kort (och även andra kort som du har registrerat) samt dina mobilabonnemang dygnet runt via StopService per telefon 020 144 3240. Om du befinner dig utomlands, ring +358 20 144 3240 . Tänk på att tydligt meddela vad det är som du vill spärra då du ringer. Registrera dina kort hos StopService i Mobilbanken eller i Internetkontoret.