Asiakaspalvelu
0204 292 920ma-pe 08.30–18.00
Kysymykset koskien sijoituksia, lainoja ja varauksia vaihteen kautta: 0204 29 011* ma–pe 9.00–16.30
Sulje korttisi, avoinna 24 tuntia vuorokaudessa
020 333Sulje älylaitteesi, avoinna 24 tuntia vuorokaudessa
09 6964 6800Ålandsbanken Helsinki
Bulevardi 7
00120 Helsinki
Päivittäiset kassapalvelut:
Ma–Pe 10.00–11.00 ja 12.00–16.30
Muut asiat:
Ma–Pe 10.00–16.30 ajanvarauksella
Tutustu henkilöstöömmeHelsinki – Private Banking
Bulevardi 7
00120 Helsinki
Ma–Pe 9.00–16.15 tai sopimuksen mukaan.
Tutustu henkilöstöömmeÅlandsbanken Vaasa
Hovioikeudenpuistikko 11
65100 Vaasa
Päivittäiset kassapalvelut:
Ma–Pe klo. 10-13 ja 14-16.30
Muut asiat:
Ma–Pe klo. 10-16.30 ajanvarauksella
Käteispalvelut kassalla ainostaan maanantaisin.:
Tutustu henkilöstöömme
Ålandsbanken Turku
Hansakortteli, Eerikinkatu 17C, 2. krs
20100 Turku
Päivittäiset kassapalvelut:
Ma&To 10.00–16.30
Muut asiat:
Ma-Pe 10.00–16.30 ajanvarauksella
Tutustu henkilöstöömmeÅlandsbanken Parainen
Kauppiaskatu 24
21600 Parainen
Päivittäiset kassapalvelut:
Ma&To 10.00–16.30
Muut asiat:
Ma-Pe 10.00–16.30 ajanvarauksella
Tutustu henkilöstöömmeÅlandsbanken Tampere
Hämeenkatu 4, 6. krs
33100 Tampere
Päivittäiset kassapalvelut:
Ma&To 10.00–16.30
Muut asiat:
Ma-Pe 10.00–16.30 ajanvarauksella
Tutustu henkilöstöömmeHuvudkontoret, Maarianhamina
Nygatan 2
22100 Mariehamn
Mån–Fre 9.30–16.15
Godby, Finström
von Knorringsvägen 1
22410 Finström
Kassapalvelut:
Ma–Pe 9.30–16.15
Kumlinge – yhteistyössä Åland postin kanssa
Kumlingeby
22820 Kumlinge
Kassapalvelut:
Ma 9.00–12.00 ja 13.00–15.45
Ti–Pe 9.00–12.15 ja 13.45–15.45
Kökar – yhteistyössä Åland postin kanssa
Karlby
22730 Kökar
Kassapalvelut:
Ma–Pe 10.00–16.30
Ålandsbanken Tukholma
Stureplan 19
11145 Stockholm
Konttori:
Ma–Pe 10.00–15.00
Asiakaspalvelu:
Ma–Pe 8.30–18.00
Ålandsbanken Göteborg
Kungsportsavenyen 1
41136 Göteborg
Asiakaspalvelu:
Ma–Pe 08.30–18.00
Ålandsbanken Malmö
Carlsgatan 3
21120 Malmö
Asiakaspalvelu:
Ma–Pe 08.30–18.00
Jos olet Ålandsbankenin asiakas, voit tehdä korttihakemuksen Mobiilipankin, Internetkonttorin tai asiakasvastaavasi kautta.
Saat uuden kortin automaattisesti kotiisi noin 8 viikkoa ennen vanhan korttisi voimassaoloajan päättymistä. Kortin voimassaoloaika lukee kortissa (kk/vv), ja korttia voi käyttää voimassaolokuukauden loppuun asti.
Jos sinulla on sopimus digitaalisista palveluista, voit tarkistaa korttisi tunnusluvun Mobiilipankissa ja Internetkonttorissa. Tarkistus on maksuton ensimmäisellä kerralla, sen jälkeen palvelusta peritään hinnaston mukaisen maksu.
Voit myös tilata tunnusluvun kotiisi postitse. Palvelusta veloitetaan hinnaston mukainen maksu.
Jos sinulla on sopimus digitaalisista palveluista, voit uutta korttia hakiessa valita tunnuslukusi. Voit myös vaihtaa nykyisen korttisi tunnusluvun, mutta huomaa, että tilaat silloin uuden kortin, jossa on uusi voimassaoloaika ja CVC-tunnus. Tästä veloitetaan hinnaston mukainen maksu.
CVC-tunnus (Card Verification Code) on kolminumeroinen turvaluku, jonka näet kortin kääntöpuolelta kortin numeron jälkeen. Jos teet ostoksia verkossa, sinun tulee usein syöttää tunnus yhdessä kortin numeron kanssa.
Jos korttisi on lukittu, koska olet syöttänyt virheellisen tunnusluvun kaupan maksupäätteeseen, voit avata korttisi tekemällä saldokyselyn tai käteisnoston OTTO-automaatissa. Saldokyselystä veloitetaan hinnaston mukainen maksu.
Jos korttisi on lukittu, koska olet syöttänyt virheellisen tunnusluvun OTTO-automaatissa, otathan yhteyttä Asiakaspalveluumme.
Jos maksusi ei mene läpi, vaikka tililläsi on rahaa, tarkasta ostorajasi Mobiilipankissa tai Internetkonttorissa. Varmista, että myös aluekohtainen rajoitus on oikea.
Voit saada Mobiilipankkiisi ilmoituksia tekemistäsi korttimaksuista. Näin pysyt ajan tasalla kortillasi tehdyistä ostoista. Voit itse valita, lähetetäänkö ilmoituksia kaikista maksuista, tai esimerkiksi vain itse asettamasi summan ylittävistä ostoksista. Tämän lisäksi voit saada ilmoituksia hylätyistä korttimaksuista sekä syyn hylkäämiseen – tuleeko sinun esimerkiksi syöttää kortti maksupäätteeseen ja antaa tunnuslukusi, vai muuttaa korttisi päivittäistä ostorajaa.
Voit itse aktivoida/sulkea ilmoitukset Mobiilipankissa kohdasta Asetukset > Ilmoitukset > Kortit.
Kortteja ei päivitetä automaattisesti, jos henkilötietosi muuttuvat. Sen takia sinun täytyy ottaa yhteyttä Asiakaspalveluumme päivittääksesi uuden nimen korttiisi. Nimenmuutoksen yhteydessä sinulle tilataan korvaava kortti uudella nimelläsi. Tästä peritään hinnaston mukainen maksu.
Vaihtaaksesi korttisi luottorajaa, otathan yhteyttä asiakasvastaavaasi.
Lopetat korttisi ottamalla yhteyttä Asiakaspalveluumme tai asiakasvastaavaasi.
Voit valita luottokortillesi kaksi maksuvapaata kuukautta vuosittain. Kuukaudet eivät voi olla peräkkäisiä. Helpoiten haet maksuvapaita kuukausia Internetkonttorissa kohdassa Pankkisi > Kortit > Korttimuutokset. Huomioi, että muutos astuu voimaan seuraavan laskun yhteydessä, ei laskusta, jonka olet jo saanut.
Maksuvapaiden kuukausien aikana sinun ei tarvitse maksaa luottokorttilaskua. Korot ja kulut siirtyvät seuraavan kuukauden laskuun, ja luottoa lyhennetään sen jälkeen normaalisti. Jos haluat, voit myös maksaa koko laskun myös maksuvapaiden kuukausien aikana.
Voit valita, mikä tili on liitetty korttiisi Internetkonttorin kautta kohdasta Pankkisi > Kortit > Korttimuutokset > Muuta kortin turvarajoja. Valitse jokin pankkitileistäsi kohdasta Debit > Tilinumero.
Muutat korttisi aluerajoitusta helpoiten Mobiilipankin tai Internetkonttorin korttisivuilla. Jos sinulla ei ole sopimusta digitaalisista palveluista, voit tehdä muutoksia korttirajoituksiin käymällä konttorissamme.
Asettamalla aluekohtaisen rajoituksen voit valita, missä osissa maailmaa korttiasi voi käyttää. Näin ollen teet kortin käytöstä entistä turvallisempaa. Suosittelemme, että sallit ostot kotimaassasi ja muutat rajoja ainoastaan matkojen yhteydessä.
Teet helpoiten muutoksia päivittäisiin osto-, nosto- ja verkko-ostorajoihin Mobiilipankin tai Internetkonttorin korttisivujen kautta. Jos sinulla ei ole sopimusta digitaalisista palveluistamme, voit tehdä muutoksia korttirajoituksiin käymällä konttorissamme.
Voit päivittää ostorajoja omien tarpeiden mukaan, niin usein kuin haluat. Suosittelemme, että tarkistat säännöllisesti rajasi, pidät ne matalina ja nostat niitä ainoastaan suurempien ostosten yhteydessä. Jos et halua, että kortillasi voi tehdä verkko-ostoksia, aseta verkko-ostorajaksi 0 euroa.
Jos sinulla on sopimus digitaalisista palveluista, voit sulkea lähimaksutoiminnon Mobiilipankin korttisivujen kautta.
Jos suljet lähimaksutoiminnon, et voi käyttää korttiasi lähimaksuihin. Jos olet lisännyt korttisi johonkin digitaaliseen lompakkoon, voit edelleen maksaa kortilla älylaitteesi kautta.
Asiakkaan vahvaa tunnistamista koskeva vaatimus tarkoittaa, että maksaessasi kortillasi tai tehdessäsi maksun sinun on vahvistettava, että kyseessä olet todella sinä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sinun on tunnistauduttava käyttäen vähintään kahta seuraavista:
- Tieto. Jotakin, mitä vain sinä tiedät, esimerkiksi salasanasi tai henkilökohtainen tunnuslukusi.
- Hallussapito. Jotakin, mitä vain sinulla on hallussasi, esimerkiksi korttisi tai puhelimesi.
- Yksilöivä ominaisuus. Fyysinen ominaisuus, esimerkiksi sormenjälkesi tai kasvojesi muoto.
Vahvistat kortilla tekemäsi verkko-ostokset joko e-ID:llä tai digitaalisten palveluidesi salasanalla sekä tekstiviestitse lähetettävällä kertakäyttökoodilla.
Joissakin tapauksissa korttimaksut onnistuvat myös ilman vahvaa tunnistamista, joten saattaa olla, että maksu menee läpi myös ilman tunnistautumista. Esimerkkejä tästä ovat pienet, alle 30 euron ostokset sekä toistuvat maksut.
Jos verkkokauppa ei tarjoa asiakkaan vahvaa tunnistamista, saattaa olla, että ostosi hylätään.
Lähimaksaminen tarkoittaa sitä, että sinä kortinhaltijana voit maksaa ostoksesi viemällä korttisi lähelle maksupäätettä laittamatta korttia maksupäätteen sirulukijaan. Alle 50 euron ostokset voit maksaa ilman tunnuslukuasi (PIN), mutta jos maksu on yli 50 euroa, sinun on syötettävä tunnuslukusi. Maksupääte voi myös satunnaisesti pyytää sinua näppäilemään tunnuslukusi tai laittamaan kortin sirumaksupäätteeseen ja näppäilemään tunnuslukusi.