Ålandsbanken kestävän kehityksen edelläkävijänä kansainvälisessä kestävyystapahtumassa
Sustainable Brands on maailmanlaajuinen yhteisö, jonka jokavuotisten seminaarien tarkoitus on huomioida ja edistää yritysten ja tuotemerkkikehitysten kestävyyttä. Seminaareja järjestetään ympäri maailmaa ja tänä vuonna päätapahtuma järjestettiin kesäkuun alussa Vancouverissa, johon osallistui noin 4 000 kävijää ja yli 100 yritystä eri puolilta maailmaa. Tavoitteena on antaa osallistujille mahdollisuus vaihtaa ideoita innovatiivisistä ratkaisuista joilla kehittää menestyksellistä ja kestävää liiketoimintaa.
Viime vuonna Ålandsbanken esitteli Itämerikortin ja Åland Indexin Sustainable Brandsin tapahtumassa Kööpenhaminassa, ja pian sen jälkeen saimme kutsun osallistua tämän vuoden päätapahtumaan Vancouveriin.
Fiksummat yritykset voivat pelastaa maailman
Sustainable Brands perustettiin jo yli kymmenen vuotta sitten ja siitä on tullut maailmanlaajuinen yhteisö eteenpäinpyrkiville ja innovatiivisille yrityksille. Nykypäivän yrityksillä on valtava vaikutus kulutuskulttuuriin ja -käyttäytymiseen ja parhaimmillaan ne näyttävät tien kohti kestävämpää tulevaisuutta. Sustainable Brands -seminaarien kautta eri toimialojen asiantuntijat voivat tavata ja vaihtaa ideoita kestävän liiketoiminnan kehittämiseksi. Tavoitteena on, että kestävyys ei olisi vain pieni osa liiketoimintaa, vaan toimintaa kehittävä voima, joka luo tuotemerkille arvoa.
Vancouverin seminaarissa painotettiin myös pieniä ympäristötekoja, jotka jokainen meistä voi tehdä arjessa. Osallistujia kannustettiin käyttämään omaa kahvimukia, sammuttamaan valot hotellihuoneesta poistuessa sekä kävelemään taksin käyttämisen sijaan. Näiden pienten tekojen avulla voi esimerkiksi vähentää jätettä, parantaa energiankulutusta sekä ilmanlaatua.
Itämerikortin ja Åland Indexin kaltaisia innovaatioita tarvitaan
Vancouverissa esittelin Itämerikortin ja Åland Indexin. Tilaisuuden teemana oli Älykkääseen ja yksilöityyn dataan perustuva uusi kuluttajakäyttäytyminen ja uudet liiketoimintamallit. Keskustelimme muun muassa siitä, miten Ålandsbanken edistää kestävää kuluttajakäyttäytymistä Itämerikortin ja Åland Indexin avulla. Itämeriprojektin kautta haluamme valistaa asiakkaitamme päivittäisten ostopäätösten ympäristövaikutuksista ja näin ollen auttaa ilmastonmuutosten hillitsemisessä.
Ihmiset haluavat olla osa jotakin itseään suurempaa, ja he haluavat sitoutua kestäviin tuotemerkkeihin. Olemme tehneet asiakkaillemme hiilijalanjäljen seuraamisen helpoksi, ja asiakas ei voi välttyä näkemästä ympäristövaikutustaan. Uskomme, että jokainen voi osoittaa johtajuutta, ja että merkityksellisyys kannustaa ihmisiä hyviin tekoihin. Siksi olemme vakuuttuneita siitä, että antamalla Åland Indexin kaikkien maailman pankkiasiakkaiden käyttöön, voimme yhdessä aikaansaada suuren muutoksen.
Åland Index on jo herättänyt paljon huomiota globaaleissa mediakonteksteissa, ja saimme viime vuonna vastaanottaa mainosmaailman Grand Prix-palkinnon arvostetulla Cannes Lions -festivaalilla. Myös YK on osoittanut suurta kiinnostusta Åland Indexiä kohtaan, mikä on johtanut siihen, että monet pankit ympäri maailmaa keskustelevat tällä hetkellä indeksin käyttöönottamisesta.
Esittely herätti mielenkiintoisia keskusteluja ja tunne siitä, että teemme oikeita asioita, vahvistui. Yhdessä voimme luoda muutosta. Toivotamme kaikki pankit tervetulleiksi mukaan matkalle.
Anne-Maria Salonius
Ålandsbankenin Suomen liiketoiminta-alueen johtaja
Lue lisää: Ålandsbanken Blogi
-
Ålandsbanken BlogiLataa pdf
28.06.2018