Siirry pääsisältöön

Julia, Backoffice-työntekijä/Ottolainaus

Employer branding mariehamn

Viime vuodet olet opiskellut ja asunut Turussa tuloksena kauppatieteiden maisterin tutkinto johtamisesta ja organisoinnista.

Edelliset reilut puolitoista vuotta olen ollut töissä Ottolainaus-ryhmässä, Liiketoiminnan tuki -osastolla Maarianhaminassa. Liiketoiminnan tuki on iso osasto, josta löytyy laajaa osaamista monilta aloilta, ja osastolla on uskomattoman pätevää henkilökuntaa.

Oma roolini backoffice-työntekijänä on vaihtelevaa, pääasiallinen tehtäväni on auttaa ja tukea kollegoita konttoreissamme Suomessa, Ruotsissa ja Ahvenanmaalla. Päävastuualueeni on erilaisten todistusten laatiminen, esimerkkinä saldotodistukset kuolin- ja konkurssipesiä ja tilinpäätöksiä varten. Työn myötä olen päivittäin yhteydessä moniin henkilöihin eri puolilla konsernia.

Tällä hetkellä olen myös mukana projektissa, jonka tarkoituksena on automatisoida todistustenlaatimisprosessia robotin avulla. Robotisaation avulla on mahdollista käsitellä tehokkaammin suurempia volyymeja kerralla, ja näin ollen lisätä asiakastyytyväisyyttä, koska vastaukset voidaan antaa nopeasti ja laadukkaasti.

Ottolainaus-ryhmässä on kahdeksan työntekijää, ja joukostamme löytyy monenlaista kokemusta. Ryhmäni vastaa koko konsernin konttorien kysymyksiin, ja olemme näin ollen tärkeässä osassa varmistamassa, että päivittäiset pankkitoiminnot toimivat ongelmitta. Porukkamme on erittäin hauska ja pätevä!

Koen työni mielekkääksi ja mukavaksi, koska saan koko ajan oppia jotakin uutta. Pystyn hyödyntämään aikaisempaa kokemustani asiakaspalvelusta ja prosessien kehittämisestä, mikä on hauskaa ja haastavaa.

Olen aikaisemmin työskennellyt matkailualla Ahvenanmaalla eri asiakaspalvelutehtävissä enkä oikeastaan ollut kuvitellut tekeväni töitä pankissa. Saatuani opintoni päätökseen halusin kuitenkin kokeilla jotain uutta, joka myös vastaisi koulutustani ja ajattelin, että miksen testaisi Ålandsbankenia.

Pankkimaailma oli minulle aivan uusi ja alussa uutta tietoa tuli paljon. Pian huomasin kuitenkin, että pankissa työskennelläkseen ei tarvitse olla ykkönen numeroiden pyörittelyssä eikä siihen vaadita pelkästään taloudellista taustaa. Täällä tarvitaan väkeä monenlaisiin tehtäviin, joissa erilainen osaaminen ja erilaiset taustat ovat hyödyksi. Siksi minäkin tunsin itseni erittäin tervetulleeksi heti alusta alkaen.

Pidän työssäni monipuolisuudesta sekä taloustieteen, prosessikehityksen ja asiakaskontaktien yhdistelmästä. Arvostan vapautta ja mahdollisuutta päättää omasta työpäivästäni, ja koen voivani vaikuttaa työhöni tekemällä kehitysehdotuksia ja esittämällä ideoita uusiin toimintatapoihin. Työkaverini ovat myös suuri syy, miksi viihdyn työssäni. Jos törmään ongelmaan tai haluan yhdessä pohtia jotakin, löytyy aina joku, jonka kanssa keskustella. Se henkilö voi olla joko vieressäni, toisella osastolla tai toisella paikkakunnalla – kaikki ovat avuliaita ja rohkaisevia. Opimme ja kehitymme yhdessä, siksi työ ei ole koskaan yksinäistä.