Tutustu työntekijöihimme
Laajan palveluvalikoimamme ja kumppanuusyhteistyömme ansiosta meillä tarjolla paljon erilaisia työtehtäviä asiakaskontakteista projekteihin, prosesseihin ja sääntelynvalvontaan.
Tutustu alla muutamiin ålandsbankenilaisiin ja lue, miltä heidän työpäivänsä näyttävät.
Elisabeth, Riskianalyytikko
Kalle, Senior Private Banker
Jutta, Senior Premium Banker
”Työskentelen sijoitusasiakkaiden parissa Helsingissä, Bulevardin konttorissa. Asiakkaitani ovat niin yksityishenkilöt, yritykset, yhdistykset kuin holding-yhtiötkin. Työni on vaihtelevaa ja pandemian aikana asiakaskontaktit ovat pääasiassa olleet Teamsin tai puhelimen välityksellä. Tällä hetkellä teen pääasiassa etätöitä, mikä on toiminut hyvin. Toki myös fyysisiä asiakastapaamisia on ja toivottavasti ne taas lisääntyvät pandemian helpottaessa.
Olen työskennellyt pankkimaailmassa vuodesta 1986 ja tehnyt pitkän uran varainhoidon parissa, yli 20 vuotta asiakasvastuullisena asiantuntijana.
Minulla on hyvä ruotsin kielen taito ja puhuin lapsuudenkodissani ruotsia, kouluni olen käynyt suomeksi ja perheeni kotikieli on suomi. Minusta on hienoa, että kielitaitoni on parantunut vuosien varrella ja kehittynyt entisestään täällä työskennellessäni.
Asiakaskontaktit ovat työssäni A ja O. Sijoittaminen on intohimoni ja työpäivät eivät ole koskaan toistensa kaltaisia, koska koko ajan tapahtuu jotain uutta. Ympärilläni on mahtavia työtovereita, kunnioitamme ja arvostamme toisiamme.
Olen työskennellyt Ålandsbankenissa reilun vuoden sen jälkeen, kun minulle tarjottiin Premium Bankerin virkaa. Olen iloinen, että tartuin tähän tilaisuuteen näin hieman myöhemmin urallani. Olen ylpeä Ålandsbankenista ja tavastamme palvella asiakkaitamme. Meillä on kattava tuotevalikoima, josta voin räätälöidä jokaiselle asiakkaalleni sopivan ratkaisun."
Emil, Premium Banker
"Opiskeluaikoinani otin yhteyttä Tampereen konttoriin juuri oikeaan aikaan, siellä tarvittiin apua tuulivoimarahastomme lanseeraamiseen yhteydessä. Se osoittautui hyväksi jutuksi – minulle tarjottiin Premium Bankerin virkaa ja otin sen vastaan. Viihdyn erittäin hyvin Ålandsbankenilla, ensinnäkin hyvän yhteishengen ja mukavien, pätevien työkavereiden ansiosta, mutta pidän myös todella paljon siitä, että pankissa on mahdollista kehittyä ja edetä urallaan. Vaikka olen uusi eikä minulla ole kasapäin kokemusta, on helppoa saada äänensä kuuluville ja olla mukana vaikuttamassa. Se on hienoa – ehkä jopa hieman epätavallista. Kynnys ottaa yhteyttä muuhun organisaatioon on matala, ja sen myötä on mahdollista saada paljon uutta tietoa ja osaamista. Meillä on hyvä dialogi ja oman mielipiteen esittäminen on helppoa."
Valttikorttina henkilökohtainen palvelu
Työskentelen Premium Bankerina sijoituspuolella, mikä tarkoittaa, että annan taloudellista neuvontaa ja autan asiakkaita etsimään juuri heille sopivat ratkaisut. Koska Premium Banking on kokonaisvaltainen konsepti, tehtäväni on valaista asiakkaita kaikista mahdollisuuksista ja paketoida asiakkaan tarpeita vastaava kokonaisuus. Asetamme yhdessä asiakkaalle tavoitteita, ja minun tehtäväni on löytää keinoja niiden saavuttamiseen. Suuri osa työstä on henkilökohtaista palvelua, Premium Bankerina pidät aktiivisesti yhteyttä asiakkaisiin ja koska tunnet heidät niin hyvin, on myös helpompi tarjota heille mitä he tarvitsevat ja haluavat. Toimistotapaamisten lisäksi yhteydenpitoa hoidetaan sähköpostitse, puhelimitse ja digitaalisissa tapaamisissa, ja asiakkaat ovat tottuneet saamaan nopeaa palvelua omiin ongelmiinsa. Mielestäni se on melko epätavallista muiden pankkien Premium-segmenteissä. Puhelut tulevat minulle ja tarvittaessa välitän ne eteenpäin, jotta asiakkaiden ei itse tarvitse miettiä minne soittaa missäkin asioissa. Minusta se on erittäin arvostettua – ja epätavallista.
Yhteishenki ja kulttuuri
Oli helppoa päästä sisään työyhteisöön Ålandsbankenilla, perehdytys on laaja ja koko organisaation osaaminen on käden ulottuvilla. Saan työhöni paljon tukea säännöllisistä kokouksista sijoitustiimin kanssa. Rahoituksen pääperiaatteet ovat samat pankista riippumatta, mutta valikoima ja kulttuuri eroavat toisistaan. Rahoitusalan koulutuksen lisäksi kaksikielisyyteni on suuri etu työssäni. Tampereen konttorilla puhutaan enimmäkseen suomea, mutta pitkään työskennelleet kollegat ovat vuosien varrella oppineet paljonkin ruotsia! Roolista riippuen työssä pärjää hyvin yhdellä kielellä.
Arvot käytännössä
Vahva Ålandsbanken-henki näkyy selkeästi työpaikalla – olemme kunnianhimoisia ja tarjoamme asiakkaille henkilökohtaista palvelua – se on valttikortti tällä alalla. Vastuullisuuspuoli näkyy muun muassa vastuullisten sijoitustuotteiden tarjonnassa, sekä Åland Indexin ja Itämeriprojektin kautta. Sanoisin, että laaja valikoimamme on tämän kokoiselle toimijalle ainutlaatuista! Ålandsbankenissa on ilmiselvästi oikeat henkilöt oikeissa rooleissa.
Työn paras – ja haastavin puoli
Parasta työssäni on tyytyväinen asiakas, mutta se on myös haastavin puoli! Pitää löytää kokonaisratkaisu, johon myös asiakas on tyytyväinen – ja kyllä, tapaan onnistua siinä. Vapaa-ajallani harrastan urheilua – talvisin hiihdän paljon ja kesäisin juoksen ja pelaan tennistä. Se toimii hyvänä vastapainona konttorissa työskentelyyn!
Niklas, Ryhmäpäällikkö/Kortit
”Työskentelen korttiprosessien ryhmäpäällikkönä osastolla Liiketoiminnan tuki. Vapaa-ajallani hoidan taksipalvelua neljälle lapselleni, joita kuljetan harrastuksiin. Siinä välissä yritän ehtiä omien liikuntaharrastusten pariin, talvella retkiluistelun ja kesällä juoksun ja pyöräilyn.
Suurin osa pankkikorttien hallinnointiin liittyvistä tehtävistämme on ulkoistettu tytäryhtiöllemme Crosskeylle. Tästä syystä tiimini keskittyy enimmäkseen kehitystyöhön viranomaisten vaatimusten kohtaamiseksi, mutta myös asiakaskokemuksen parantamiseksi tai asiakasvastaavien työn helpottamiseksi. Ryhmäpäällikkönä minulla on tiimissämme henkilöstövastuu, ja teen myös töitä pankin korttituotteiden strategian ja kehitystyön parissa sekä tuen tiimin prosessivastaavia.
Kaikki työpäivät ovat erilaisia, mutta aloitamme useimmiten vartin aamupalaverilla, jossa käymme läpi työn alla olevien tehtävien tilannetta sekä uusia tehtäviä. Tiimillä on myös viikkopalaveri, jossa keskustelemme syvemmin muualta organisaatiosta tulleita kysymyksiä sekä muita ryhmää koskettavia asioita.
Seuraan alan tapahtumia eri foorumien kautta, hion kehitykseen liittyviä tilauksia, olen mukana osaston johtoryhmässä ja osallistun päivittäisasioiden hoitoon.
Peruskoulun jälkeen opiskelin kokiksi, ja aika pian sen jälkeen kouluttauduin tradenomiksi. Ehdin pyörittää omaa ravintolaa ennen kuin päädyin korttien pariin, kun vuonna 2011 hain töihin Ålandsbankenin tytäryhtiöön Crosskeylle tuoteasiantuntijaksi. Ennen kuin aloitin Ålandsbankenissa, ehdin työskennellä tuoteasiantuntijana sekä asiakasvastuullisena ja projektipäällikkönä toisessa yrityksessä.
Ålandsbankenissa esimiehenä toimiminen on mukavaa, vaikka rooli onkin minulle vielä hieman uusi. Oman tiimini ja itseni lisäksi pankissa ei ole toista tiimiä tai osastoa, jolla olisi erityisosaamista korteista. Tämä tarkoittaa, että yhdessä tiimini kanssa saamme aika pitkälti päättää korttituotteiden kehittämisestä, mikä on inspiroivaa.
Olin työskennellyt reilut 10 vuotta asiantuntijana korttijärjestelmien toimittajilla, kun ryhmäpäällikön tehtävä vapautui. Asiantuntijana olin ollut kehittämässä asiakkaiden toiveiden mukaisia ratkaisuja, ja pöydän toisella puolella istuminen oli houkutellut minua jo jonkin aikaa.
Viihdyn roolissani Ålandsbankenin korttituotteiden kehittäminen parissa. Esimieheni luottaa minuun ja saan tarvittaessa tukea, lisäksi minulla on erittäin mukava ja asiantunteva tiimi johdettavani.”
Marcus, Private Banker/varallisuuden suunnittelu
"Työskentelen asiakasvastaavana Private Banking -palvelussamme, jossa toimin sekä varainhoitajana että varallisuuden suunnittelun parissa, joka sisältää koko lainatuotevalikoimamme. Työnkuvaani kuuluu isona osana asiakassuhteiden hoito, verkostoituminen ja uusien asiakkaiden hankinta.
Koulutukseltani olen kauppatieteiden maisteri Göteborgin yliopistosta. Työskentelin ruotsalaisessa suurpankissa eri rooleissa 12 vuoden ajan, muun muassa Private Bankerina Luxembourgissa, Premium-asiakkuuskonseptin parissa ja 5 vuotta yrityspuolen asiakasvastaavana ennen kuin elokuussa 2020 aloitin Ålandsbankenissa. Olen nuoruudessani pelannut paljon jääkiekkoa, suurimpana meriittinä muutama kausi miesten 1-divisioonassa.
Mielenkiintoisinta työssäni on ihmisten tapaaminen, niin asiakkaiden kuin yhteistyökumppanienkin. Tämä on ala, jossa tapahtuu paljon ja joskus hyvin nopeasti.
Olen erittäin kiinnostunut arvopaperimarkkinoista ja olin kuullut paljon hyvää Ålandsbankenista niche-pankkina, jossa pääsee vaikuttamaan asioihin ja jossa on tilaa luoda kestäviä asiakassuhteita. Hakeuduin tänne töihin myös siksi, että Ålandsbanken erottuu muiden joukosta vahvan tavaramerkin ansiosta. Viihdyn, koska pidän työstäni, asiakassuhteista sekä tietenkin työkavereistani. Olemme hyvä porukka, ja voimme pallotella ideoita keskenämme.”
Fredrik, Premium Banking -asiakasvastaava
”Työskentelen Premium-asiakasvastaavana Göteborgin konttorissa. Työ koostuu pääasiassa sijoitus- ja rahoitusneuvonnasta yksityishenkilöille ja yrityksille. Tyypillinen työpäivä sisältää paljon asiakaskontakteja, asiakastapaamisia ja jonkin verran myös hallinnollisia tehtäviä asiakkaiden toimeksiantojen hoitamiseksi.
Työskentelemme usein tiimeissä, jotta voimme räätälöidä osaamisen asiakkaiden tarpeiden mukaan. Asiakastapaamisiin voin ottaa mukaan esimerkiksi yritysverotukseen tai kansainväliseen verotukseen erikoistuneen työkaverin, mutta useimmiten työskentelen yhdessä palveluneuvojan kanssa.
Olen koulutukseltani ekonomi ja olen työskennellyt rahoitusalalla reilut 10 vuotta eri tehtävissä, muun muassa yksityistalouden luennoitsijana ja neuvonantajana kahdessa suurpankissa. Työssäni saan mahdollisuuden auttaa asiakkaita optimoimaan taloutensa tavoitteidensa saavuttamiseksi. Asiakassegmentissämme on monia hyvin menestyviä henkilöitä, jotka arvostavat hyvää palvelua ja henkilökohtaista sitoutumista.
Ålandsbanken erottautuu muista olemalla pieni pankki, joka auttaa taloudellista liikkumavaraa omaavia asiakkaita. Voimme keskittyä syvemmin asiakkaan tarpeisiin ja tarjota räätälöidympiä ratkaisuja. Koska olemme täyden palvelun pankki, meillä on monta syytä ottaa asiakkaaseen säännöllisesti yhteyttä, mikä on hauskaa. Monilla asiakkaistamme on monimutkainen talous, joka voi vaatia erikoisratkaisuja, joita meillä on tarjolla. Ålandsbanken tarjoaa innostavan työympäristön, jossa saa työskennellä mielenkiintoisten asiakkuuksien ja ammattitaitoisten kollegojen kanssa, mikä houkutteli minut tänne."