Siirry pääsisältöön

Maksuerittely

Maksupalvelulain mukaan saat asiakkaanamme vuosittaisen maksuerittelyn maksutileihisi liittyvistä maksuista ja koroista. Tarkoituksena on, että saat paremman kokonaiskuvan käyttämistäsi maksupalveluista ja niiden kuluista.

Mikä on Maksuerittely?

Se on yhteenveto maksutileihisi liittyvien maksupalveluiden kuluista. Yhteenvedosta näet myös lisätietoja koroista, joita olet saanut tai joita on veloitettu tililtäsi.

Miksi olen saanut Maksuerittelyn?

Saat maksuerittelyn maksupalvelulain muutosten takia, jotka astuivat voimaan vuonna 2019. Tarkoituksena on, että saat siten paremman kokonaiskuvan maksupalveluihisi liittyvistä kuluista ja koroista. Saamasi yhteenveto perustuu vakiomuotoiseen malliin, jota käytetään kaikissa EU-maissa.

Pitääkö minun tehdä jotakin?

Sinun ei tarvitse tehdä mitään maksuerittelyn takia – kaikki yhteenvedossa mainitut veloitukset on jo tehty.

Mitä ovat maksutili ja maksupalvelu?

Maksutiliä voidaan käyttää erilaisten maksujen tekemiseen sekä käteisen tallettamiseen ja nostamiseen.

Maksupalvelut ovat palveluita tai tuotteita, joiden avulla maksutilille/maksutililtä voidaan tehdä maksuja, talletuksia ja nostoja.

Kenelle maksuerittely lähetetään?

Kaikki yksityishenkilöt, joilla on maksutili, saavat maksuerittelyn. Erittely lähetetään myös viime vuoden aikana lopetetuista tileistä.

Saat yhteenvedon vuosittain, vaikka maksutililläsi ei olisi ollut kuluja tai korkoja. Jos sinulla on sopimus digitaalisista palveluistamme, näet maksuerittelyn Internetkonttorissa.

Miksi saan useamman maksuerittelyn?

Maksupalvelulain mukaan maksuerittely on annettava erikseen jokaisesta maksutilistä. Jos sinulla on monta maksutiliä, saat useamman maksuerittelyn.

Koskeeko tämä minua Private Banking -asiakkaana?

Maksuerittelystä näet ainoastaan maksutileihisi liittyvät maksupalvelut

Private Banking -palvelusta veloitettava maksu ei sisälly maksuerittelyyn, vaan näet sen raportista Jälkikäteen ilmoitettavat tiedot sijoituspalveluihin liittyvistä kuluista ja veloituksista.

Mitkä kulut sisältyvät maksuerittelyyn?

Maksuerittely sisältää ainoastaan maksutileihisi liittyvien maksupalveluiden kulut, eikä siis sisällä kaikkia kuluja, joita sinulta veloitetaan. Yhteenveto ei sisällä esimerkiksi tallelokerosta tai sijoituspalveluista veloitettavia maksuja.

Miten saan maksuerittelyn?

Jos sinulla on sopimus digitaalisista palveluista, näet maksuerittelyn Internetkonttorissa kohdassa Pankkisi > Maksuerittely maksuista. Jos sinulla ei ole sopimusta digitaalisista palveluistamme, saat maksuerittelyn postitse.

Saat maksuerittelyn kerran vuodessa, erikseen jokaisesta maksutilistä.

Miten alaikäiset saavat maksuerittelyn?

Alaikäiset asiakkaat saavat maksuerittelyn postitse.

Miten saan maksuerittelyn, jos maksutilillä on useampi tilinhaltija?

Jos kaikilla tilinhaltijoilla on digitaaliset palvelut, kaikki tilinhaltijat saavat maksuerittelyn Internetkonttorinsa kautta. Jos kaikilla tilinhaltijoilla ei ole digitaalisia palveluita, maksuerittely lähetetään postitse ja ainoastaan sille tilinhaltijalle, jonka nimi mainitaan ensimmäisenä.

Saanko maksuerittelyn myös tilinkäyttöoikeuden haltijana?

Jos sinulla on sopimus digitaalisista palveluista, näet Internetkonttorissa maksuerittelyn myös tileistä, joihin sinulla on käyttöoikeus. Postitse maksuerittely lähetetään ainoastaan tilinhaltijalle.

Minulla on tili, jota en tarvitse – miten voin lopettaa sen?

Jos olet saanut maksuerittelyn koskien tiliä, jota et enää tarvitse, voit ottaa yhteyttä omaan Ålandsbankenin konttoriisi saadaksesi apua tilin lopettamisessa.

Voinko ilmoittaa, että en halua saada maksuerittelyä?

Et voi, lain mukaan pankin on annettava sinulle maksuerittely. Jos haluat saada maksuerittelyn digitaalisesti, voit ottaa yhteyttä Ålandsbankenin konttoriisi solmiaksesi sopimuksen digitaalisista palveluista – silloin saat jatkossa maksuerittelyn Internetkonttoriisi.

Minulla on kysymyksiä maksuerittelystä – keneen otan yhteyttä?

Jos sinulla on kysymyksiä maksuerittelystä, olet tervetullut ottamaan yhteyttä Asiakaspalveluumme, puhelin +358 (0)204 292 920 tai Ålandsbankenin konttoriisi.