Tietojenkalastelusta, joka tunnetaan myös nimellä phising, tulee yhä yleisempää, ja uusia tapoja ilmaantuu jatkuvasti.
Huijausyrityksiä on toisinaan vaikea tunnistaa. Tietojenkalastelu tarkoittaa, että rikolliset yrittävät päästä käsiksi henkilö- tai pankkitietoihisi ottaakseen tilisi haltuunsa tai käyttääkseen tietoja rikolliseen toimintaan. Rikolliset voivat esimerkiksi saada sinut kirjautumaan sisään väärennetylle verkkopankkisivulle, pyytää sinua asentamaan haitallisen ohjelman tietokoneellesi tai lähettää sinulle haitallisia linkkejä sähköpostin tai tekstiviestin kautta. Haluamme muistuttaa sinua, että voit itse yrittää suojautua huijauksilta eri tavoin. Muista, olet itse suurin riskitekijä – luota omiin vaistoihisi ja uskalla epäillä!
Mistä kalastelun tunnistaa?
Huijarit toimivat hyvin ammattimaisesti ja moni kalasteluyritys on varsin taidokkaasti rakennettu. Tarkkuus onkin valttia. Jos joku sinulle tuntematon henkilö pyytää pankkitunnuksiasi tai pankkikorttitietojasi puhelimitse, sähköpostitse tai tekstiviestillä, kannattaa hälytyskellojen aina soida. Sama pätee, jos joku ottaa sinuun yhteyttä ja pyytää sinua kirjautumaan sisään verkkotai mobiilipankkiin, varmistamaan tapahtuman tai tunnistautumaan pankkitunnuksillasi tai e-ID:llä. Huijarit saattavat myös väittää, että tietokoneesi on saanut viruksen tai pyytää sinua asentamaan ohjelmiston tietokoneeseesi. Ole myös varovainen, jos saat pankilta tekstiviestin, jossa on klikattava linkki. Pankki ei koskaan lähetä linkkejä tekstiviestillä.
Muista nämä ohjeet hoitaessasi pankkiasioita verkossa:
Pidä pankkitunnuksesi itselläsi -ja vain itselläsi. Ne ovat henkilökohtaisia. Pankki ei ota sinuun yhteyttä pyytääkseen niitä. Emme koskaan lähetä linkkejä tekstiviestillä, emmekä pyydä sinulta henkilö-, kortti- tai sisäänkirjautumistietoja tekstiviestin, sähköpostin tai puhelun kautta.
Epävarma tai huijauksen uhri – ota yhteyttä meihin välittömästi!
Jos saat puhelun, sähköpostin tai tekstiviestin pankista, ja epäilet sen aitoutta, lopeta puhelu ja soita meille varmistaaksesi, ettei kyseessä ole huijaus. Näppäile numero manuaalisesti puhelimeesi, älä soita takaisin juuri vastaamaasi puheluun.
Ålandsbankenin Asiakaspalvelu
puhelin 0204 292 920
Avoinna ma-pe 8.30–18.00
Voit lähettää Ålandsbankenin nimissä saamasi epäilyttävän sähköpostin, tekstiviestin ja verkkosivuosoitteet meille osoitteeseen kalastelu@alandsbanken.fi
Sulje digitaaliset palvelut
Jos epäilet, että joku on saanut käsiinsä pankkitunnuksesi, sinun tulee sulkea digitaaliset palvelut soittamalla sulkupalveluun numeroon 09 696 46 800 (ulkomailta +358 96 964 6800). Palvelu on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa.
Sulje korttisi
Jos epäilet, että joku on saanut käsiinsä korttitietosi, sinun tulee sulkea korttisi alla olevien vaihtoehtojen mukaan:
✓ Sulje korttisi Mobiilipankissa. Sinulle tilataan silloin automaattisesti uusi kortti uudella korttinumerolla. Uusi kortti toimitetaan noin kahden viikon sisällä.
✓ Aukioloaikojemme aikana voit sulkea korttisi soittamalla Asiakaspalveluumme numeroon 0204 292 920.
✓ Iltaisin ja viikonloppuisin voit sulkea korttisi soittamalla sulkupalveluun, puhelinnumero 020 333, ulkomailta +358 20 333. Sulkupalvelu on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa.