20 toukokuuta 2021
Suomi

Asiakastarina: Gambit

Gambit tim wallin

Fiksuja digitaalisia ratkaisuja asiakkaille ja yhteistyökumppaneille

Keväällä 2021 it-yhtiö Gambit nimettiin Pohjanmaan vuoden tasa-arvoyritykseksi — mikä käy enemmän kuin hyvin yhteen yhtiön perusarvojen kanssa.

– Koemme monimuotoisuuden rikkautena, meille se ei ole pelkästään sanahelinää. Uskomme monimuotoisuuden olevan tapa tuoda uusia ideoita ja ajatusmalleja yritykseen, toimitusjohtaja Tim Wallin sanoo.

Key account manager Hanna Salolle tasa-arvoyrityksesi nimeäminen tuntui erityisen tärkeältä.

– Toivon enemmän naisia tälle miesvaltaiselle alalle. Ei pelkästään Pohjanmaalla, vaan koko Suomessa.

Kymmenen vuotta toimineella Gambitilla on nykyään noin 45 työntekijää. Vuoden 2020 liikevaihto oli noin 2,4 miljoonaa euroa. Asiakkaat koostuvat suurelta osin keskisuurista ja suurista tuottavan teollisuuden yrityksistä, kuten Wärtsilästä ja ABB:stä, mutta Gambit tekee myös töitä usealle energiayhtiölle.

– Olemme hyviä haastamaan asiakkaitamme, saamme heidät ajattelemaan asiat uusiksi ja luomaan suurempia visioita. Haluamme toimia heidän kumppaneinaan ja strategisena tukena, Salo kertoo.

Wallin korostaa kuinka iso merkitys digitalisoinnilla on, varsinkin jos yritykset haluavat pysyä kilpailukykyisinä globaaleilla markkinoilla.

– Ilman digitointistrategiaa jäät auttamattomasti muita jälkeen. Kysymme asiakkailtamme ”miksi” ja saamme heidät ajattelemaan itse, hän sanoo.

Dataan perustuvat päätökset

Heti alusta lähtien toimitusjohtaja Tim Wallin halusi luoda työpaikan, jossa ihmiset viihtyvät. Liiketoiminta perustuu puolestaan siihen, että Gambit haluaa luoda lisäarvoa tuovia teknologisia ratkaisuja.

– Miten voimme auttaa asiakkaitamme olemaan vielä parempia?

Yksi keino kilpailukyvyn säilyttämiseksi on tehdä dataan perustuvia päätöksiä. Wallin muistuttaa, ettei intuitiosta tarvitse luopua, mutta sitä kannattaa rikastaa datalla. Näin yritys voi tehdä parempia päätöksiä – jotka pitkällä aikavälillä tuottavat myös parempia tuloksia.

– Kestävä liiketoiminta ei voi perustua siihen, että pitäisi ”tehdä niin kuin aina ollaan tehty”. Se on valtava riski yritykselle, jos tieto riippuu yksittäisistä avainhenkilöistä, Hanna Salo sanoo.

Tulevaisuudessa Gambit haluaa kasvaa, mutta koronavuoden jälkeen yrityksen painopiste on henkilökunnan hyvinvoinnissa.

– On tärkeää, että henkilökuntamme viihtyy työpaikalla, se mahdollistaa kasvun, Salo sanoo.

Ålandsbankenin sijoitusasiakkaina Gambit arvostaa sitä, että pankki uskaltaa kokeilla uusia asioita ja haluaa kehittyä. Wallin mainitsee Itämeri-hankkeen esimerkkinä.

– Se on loistava yhdistelmä tuotetta, ympäristöä ja markkinointitoimintaa.

Sen lisäksi hän arvostaa pankin henkilökohtaista palvelua. Monille pankkitoiminta voi olla lähes automatisoitua, mutta Wallin huomauttaa, että kehittämällä suhdettaan pankkiin voi myös saada enemmän irti.

– Silloin voimme ajatella laatikon ulkopuolella, mikä puolestaan tarjoaa mielenkiintoisia uusia mahdollisuuksia ja molempia hyödyttäviä tilanteita.

Fiksuja digitaalisia ratkaisuja asiakkaille ja yhteistyökumppaneille
Tim Wallin, toimitusjohtaja it-yhtiö Gambit

Tervetuloa pankkiin, joka arvostaa sinua ja ympäristöä!