Kaikki sai alkunsa luovasta oivalluksesta, jonka tarkoituksena oli auttaa pankin asiakkaita ymmärtämään kulutuksensa ympäristövaikutukset. Tänä päivänä Åland Index on käytössä ympäri maailman ja sillä on potentiaalia auttaa 800 miljoonaa ihmistä tekemään viisaampia ostopäätöksiä.
Ideasta globaaliksi pankkistandardiksi
Useimmat meistä tietävät, että liiallinen kulutus kuormittaa ympäristöä. Tosiasia on, että peräti 60 prosenttia yksityishenkilöiden aiheuttamista ilmastovaikutuksista johtuu kulutuksesta. Samalla on vaikeaa hahmottaa, millainen yksittäisen ihmisen ympäristöjalanjälki oikeastaan on ja miten sitä voisi pienentää. Miten voin tietää, millainen vaikutus eilen verkkokaupasta klikkaamallani puserolla tai aamulla työmatkallani ostamallani kahvilla on ilmastolle? Ennen vuotta 2014 tätä ei ollut helppo selvittää. Mutta muutaman tulisieluisen luontoa ja etenkin Itämerta rakastavan henkilön ansiosta syntyi idea työkalusta, jonka avulla tavalliset kuluttajat saisivat selville jokaisen ostoksensa aiheuttaman ympäristökuormituksen.
Hyvän idean synty
Mutta aloitetaanpa alusta. Vuonna 2014 mainosalan ammattilainen Mathias Wikström toimi mainostoimisto RBK:n toimitusjohtajana. Toimiston asiakkaisiin kuului Ålandsbanken, jonka Suomen johtaja Anne-Maria Salonius otti Mathiakseen yhteyttä saadakseen apua pankin Itämeriprojektin kehittämiseen.
– Itämeriprojekti on minulle sydämen asia. Lyhyesti kuvailtuna Ålandsbanken lahjoittaa rahaa Itämeren luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeisiin edistääkseen Itämeren tilan paranemista. Halusimme lisätä asiakkaidemme ja yleisön tietoisuutta Itämeren tilanteesta, mutta emme oikein tienneet, miten sen toteuttaisimme, Anne-Maria Salonius kertoo.
Mainostoimisto RBK ja Ålandsbanken miettivät, miten he voisivat kohdata haasteen. Lopulta syntyi kaksi ideaa.
Toinen niistä oli pankin maksukortin, Itämerikortin, uusi ulkoasu. Kortista tuli ikään kuin Itämeriprojektin ”jäsenkortti”. Kortin etupuolella lukee ”I support a clean Baltic Sea”, mikä muistuttaa kortin käyttäjiä Ålandsbankenin sitoutumisesta kovia kärsineen Itämeren tilan parantamiseksi.
Toinen idea osoittautui maailmanlaajuiseksi menestykseksi, jota tuskin kukaan olisi tuolloin osannut odottaa. Ideana oli kehittää malli, joka laskee asiakkaan yksittäisen korttiostoksen ympäristövaikutuksen. Toiminto sai myöhemmin nimekseen Åland Index.
– Lyhyesti sanottuna Åland Index yhdistää ostoksesi hinnan sekä ostamasi tuotteen toimialakategorian hiilijalanjäljen. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi kukkakauppaostosten ja hammaslääkärikäynnin hiilijalanjäljet saattavat olla erilaiset, kun taas esimerkiksi ruusu- ja tulppaaniostokset eivät eroa indeksissä toisistaan. Åland Index tarjoaa yksinkertaisesti suuntaa antavaa tietoa siitä, kuinka suuret hiilidioksidipäästöt elämäntapasi ja tottumuksesi aiheuttavat, Mathias Wikström selittää.
”Hiljattain tekemämme asiakaskyselyn mukaan 20 prosenttia asiakkaistamme oli muuttanut kulutustottumuksiaan Åland Indexin ansiosta. Se on uskomattoman palkitsevaa kuulla. Olemme kaikki erittäin ylpeitä Doconomyn kanssa tekemästämme matkasta.”
Anne-Maria Salonius, Ålandsbankenin Suomen johtaja.
Grand Prix Cannesissa
Ålandsbanken oli siis maailman ensimmäinen pankki, joka laski automaattisesti jokaisen yksittäisen ostotapahtuman hiilijalanjäljen ja näytti ne asiakkailleen mobiilipankissa heti ostoksen jälkeen.
Hieman yksinkertaistaen voisi kuvailla, että tilitapahtuma muuttuu kaksikieliseksi. Mobiilipankissa asiakkaat näkevät sekä käyttämänsä rahasumman että ostoksen hiilijalanjäljen. Tarjolla on myös lisää lukemista kestävyydestä, sekä mahdollisuus avata Itämeritili ja näin ollen osallistua Itämeren suojeluun yhdessä Ålandsbankenin kanssa.
Muutaman vuoden jälkeen yhä useammat kiinnittivät huomiota tähän innovatiiviseen projektiin. Vuonna 2017 Ålandsbanken ja RBK voittivat uraauurtavalla Åland Indexillään mainosmaailman suurimman palkinnon, Grand Prix’n Cannesissa.
– Silloin projekti sai entistäkin enemmän vauhtia. Se, että paikallinen pankki Ahvenanmaalta voitti Coca Colan ja BMW:n Cannesissa, oli täysi yllätys ja antoi meille valtavan sysäyksen eteenpäin, muistelee Mathias Wikström.
Samaan aikaan Ålandsbankenin toimitusjohtaja Peter Wiklöf sai tilaisuuden matkustaa YK:n päämajaan New Yorkiin esittelemään Åland Indexiä konkreettisena toimenpiteenä Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Pian kävi ilmi, että menestys oli paljon suurempi eikä koskenut enää ainoastaan Ålandsbankenin asiakkaita Itämeren alueella.
– Maine levisi nopeasti. Monet olivat kiinnostuneita Åland Indexistä, ja tajusimme, että oli aika perustaa yritys, joka voisi auttaa maailmanlaajuisesti muitakin pankkeja saamaan asiakkaansa ymmärtämään omia ympäristövaikutuksiaan, sanoo Mathias Wikström, ja Anne-Maria Salonius lisää:
– Alusta alkaen ajatuksenamme oli jakaa Åland Indexiä myös muille, koska vasta yhteisillä ponnisteluilla saamme todella paljon aikaiseksi.
”Se, että paikallinen pankki Ahvenanmaalta voitti Coca Colan ja BMW:n Cannesissa, oli täysi yllätys ja antoi meille valtavan sysäyksen eteenpäin.”
Mathias Wikström, Doconomyn toimitusjohtaja ja perustajajäsen.
Doconomyn perustaminen
Doconomy perustettiin vuonna 2018 Mathias Wikströmin ja Johan Pihlin toimesta, Ålandsbankenin ollessa osakkaana. Mathiaksen entisen mainostoimiston pienessä kokoushuoneessa työskenteli aluksi vain viisi työntekijää, mutta jo muutamassa vuodessa tilat kävivät ahtaiksi.
Tänään Doconomylla on 73 työntekijää ja yritys on edustettuna Tukholmassa, Tokiossa, San Franciscossa, Milanossa, Münchenissä, Madridissa ja Pariisissa. Pian avataan toimisto myös New Yorkiin.
Myös Åland Index on kasvanut valtaisasti. Nykyisin kaikkiaan noin 800 miljoonalla pankkiasiakkaalla yli 90 pankissa ympäri maailman on mahdollisuus nähdä hiilijalanjälkensä suoraan pankkiapplikaatiostaan, heti tuotteen tai palvelun maksettuaan. Ensimmäinen yhdysvaltalainen asiakaspankki, Bank of the West, oli todellinen virstanpylväs, Mathias Wikström kertoo.
– Erään mainostoimiston projektipäällikkö San Franciscossa oli kuullut Åland Indexistä ja piti sitä niin hyvänä, että vakuutti oman asiakkaansa, Bank of the Westin, ottamaan sen käyttöön.
”Ensisijaisena tavoitteena ei ole saada ihmisiä kuluttamaan vähemmänrahaa, vaan saada heidät kuluttamaan viisaammin.”
Mathias Wikström, Doconomyn toimitusjohtaja ja perustajajäsen.
Mukaan myös Mastercard
Toinen virstanpylväs oli vuonna 2019 aloitettu yhteistyö Mastercardin kanssa.
Yhteistyön ansiosta kaikki Mastercardkortteja myöntävät toimijat voivat tarjota asiakkailleen Doconomyn työkalun ja Åland Indexin kertomaan ostotapahtumien ympäristövaikutuksista. Saattaa tosin kuulostaa oudolta, että yksi maailman suurimmista luottokorttiyhtiöistä, jonka liiketoiminta perustuu kulutuksemme lisäämiseen, tekee yhteistyötä Doconomyn kaltaisen yrityksen kanssa, jolla on aivan eri agenda. Mutta Mathias Wikström ei näe tässä mitään ristiriitaa.
– Ensisijaisena tavoitteena ei ole saada ihmisiä kuluttamaan vähemmän rahaa, vaan saada heidät kuluttamaan viisaammin pienemmällä hiilijalanjäljellä sekä luoda uusia kulutustapoja. Ensin on kuitenkin tunnistettava oman kulutuksen jättämä hiilijalanjälki, Mathias sanoo ja antaa vertauksen:
– Kun tiedät, kuinka paljon rahaa kulutat, ymmärrät taloudellisen tilanteesi. Samoin on hiilijalanjälkesi kanssa. Vasta kun tiedät, kuinka paljon hiilidioksidipäästöjä tietty tuote tai ostamasi palvelu aiheuttaa, voit ottaa vastuun omasta hiilijalanjäljestäsi ja muuttaa käyttäytymistäsi.
Anne-Maria Salonius on ylpeä ja iloinen siitä, että vuonna 2014 syntynyt visio on saavuttanut näin suuren menestyksen ja avannut pankkiasiakkaiden silmät ympäri maailman.
– Hiljattain tekemämme asiakaskyselyn mukaan 20 prosenttia asiakkaistamme oli muuttanut kulutustottumuksiaan Åland Indexin ansiosta. Se on uskomattoman palkitsevaa kuulla. Olemme kaikki erittäin ylpeitä Doconomyn kanssa tekemästämme matkasta.
Mitä se maksaa? Åland Index näyttää jokaisen ostoksen hiilijalanjäljen.
Tytär inspiroijana
Myös Mathias Wikström on tehnyt oman matkan Åland Indexin ja Doconomyn kanssa vuosien saatossa. Vaikka hän oli jo aikaisemmin muuttanut monia tapoja elämässään, kuten sijoittanut rahaa kestävämpiin vaihtoehtoihin, hankkinut sähköauton ja syönyt enemmän kasvisruokaa, juuri kuluttaminen avasi hänen silmänsä.
– Minulle kävi selväksi, kuinka suuresti kulutuksemme kuormittaa ilmastoa, sanoo Mathias, joka on haastattelupäivänä pukeutunut käytettyinä ostamiinsa farkkuihin, valkoiseen paitaan ja armeijanvihreään takkiin.
– Nykyisin ostan melkein kaikki vaatteeni käytettynä. Se sekä piristää vaatekaappiani että on järkevää ilmastolle ja todistaa samalla, kuinka laatu kannattaa.
Hänen suurin oppimestarinsa on hänen 17-vuotias tyttärensä Leia Wikström.
– Leia ostaa käytettyjä vaatteita kilohinnalla. Hänellä onkin aivan ainutlaatuinen tyyli, joka sopii hänen upeaan persoonallisuuteensa. Samalla hänen hiilijalanjälkensä jää erittäin pieneksi. Hän inspiroi minua suuresti.
Ilmaston tilan monista synkistä pilvistä huolimatta Mathias Wikström haluaa nähdä tulevaisuuden valoisana.
– Voimme nähdä kriisin joko uhkana, jota vastaan meidän on puolustauduttava, tai mahdollisuutena, joka yhdistää ihmiskuntaa ja kehittää meitä paremmiksi. Valitsen jälkimmäisen vaihtoehdon, koska uskon, että voimme ratkaista ongelmat parhaiten jakamalla tietoa ja antamalla kaikkien osallistua haasteiden ratkaisemiseen.
TEKSTI KARIN CEDRONIUS / KUVAT DAN LEPP
05-12-2023