21 kesäkuuta 2021
Suomi

5 kysymystä Peter Wiklöfille

Alandsbanken peter wiklof

1. Ennätysvuodet seuraavat toisiaan – mikä on Ålandsbankenin kasvusuunta ja miten ylläpidätte henkilökohtaisen palvelutason myös jatkossa, erottuaksenne suurpankeista? Miten asiakkaat hyötyvät pankin menestyksestä, osakkeenomistajien ilmeisen hyödyn lisäksi?

Meistä on muotoutumassa entistä selkeämmin pohjoismaalainen toimija. Erottaudumme useimmista muista pankeista muun muassa siten, että rekrytoimme yhä edelleen uutta henkilökuntaa monien muiden pankkien vähentäessä omaansa. Teemme sen, jotta voimme jatkaa nykyistä tapaamme hoitaa asiakassuhteitamme.

2. Pandemiavuoden aikana Ålandsbanken on ottanut digitalisaatiossa aimo harppauksen – tämä taitaa myös olla tulevaisuuden asiakkaiden toivomus. Miten varmistatte henkilökohtaisen kohtaamisen yhä digitaalisemmassa maailmassa, ja mitä harjoitus pandemiavuoden aikana on opettanut?

Edellisvuoden aikana jopa 70 prosenttia henkilökunnastamme on tehnyt jaksoittain etätöitä. Teknisesti tämä on sujunut hyvin. Olemme myös oppineet pitämään etätapaamisia asiakkaidemme kanssa. Myös ne ovat onnistuneet hienosti, ja tulemme ehdottomasti jatkossakin tarjoamaan etätapaamisia fyysisten tapaamisten lisäksi – miten asiak-kaalle parhaiten sopii.

3. Inflaatio näkyvissä – vai ei, siinä kysymys. Miten yksityishenkilön tulisi ajatella tällaisina aikoina?

Yksityishenkilöille on aina vaikeaa antaa yleisiä ohjeita johtuen hyvin erilaisista edellytyksistä ja tavoitteista. Ohjeena annankin sen sijaan käydä huolellisesti läpi omat edellytykset ja tavoitteet. Usein on hyvä puhua ideoistaan keskustelukumppanin kanssa, ja siinä asiakasvastaavamme voivat olla hyödyksi.

4. Jos voisit unohtaa kaikki ulkopuolelta tulevat vaatimukset – mihin sinä toimitusjohtajana haluaisit panostaa tulevana vuonna?

Olisi vapauttavaa saada keskittyä ainoastaan parempien tuotteiden ja palveluiden tarjoamiseen asiakkaillemme, mutta tiedämme, että suurin osa pankkien kehitysbudjeteista kuluvat uusien ja muuttuvien viran- omaisvaatimusten sopeuttamiseen. Ilokseni voimme kuitenkin myös päivittää tuotevalikoimaamme ja luoda uusia palveluita asiakkaidemme kysynnän mukaan.

5. Ålandsbankenin vuonna 2016 lanseeraama Åland Index on nykyisin maailmanlaajuinen pankkistandardi, joka auttaa kuluttajia mittaamaan korttiostojensa ympäristövaiku- tuksia. Uusimman yhteistyön, Mastercardin myötä, hiililaskuri tavoittaa puoli maailmaa. Miten tällainen matka tehdään ja mitä se tarkoittaa Ålandsbankenille?

Kaiken menestyksekkään yrityskehityksen takana on osaavia ja sitoutuneita henkilöitä. Åland Index ei ole poikkeus. Ålandsbankenin henkilökunta on luonut palvelun ja nyt sitä kehitetään ja levitetään maailmanlaajuisesti yhteistyössä fintechyhtiö Doconomyn osaavien ihmisten kanssa. Ålandsbankenilla on korkeat tavoitteet vastuullisuuden suhteen ja tietenkin olemme iloisia saadessamme olla mukana asettamassa Ålandsbankenin maailman vastuullisuuskartalle.

Tervetuloa pankkiin joka arvostaa sinua ja ympäristöä!