Voin nimetä kolme asiaa koskien säästämistä ja sijoittamista. Sijoitusrahastomme ovat kesän aikana ylittäneet 3 miljardin euron rajan. Ruotsissa olemme lanseeranneet aivan uuden ja omakehitteisen kaupankäyntijärjestelmän pääomamarkkinoille, joka tullaan ottamaan käyttöön myös Suomessa. Yhteistyömme fintech-yhtiö Dreamsin kanssa on vuodessa johtanut 40 000 uuteen ruotsalaiseen asiakkaaseen, jotka säästävät pankissa Dreams -sovelluksen kautta.
1. Mikä oli vaikein vuoden 2017 aikana tekemäsi päätös?
– Tunnetasolla kahden viimeisen Ahvenanmaalla sijaitsevan yhden hengen konttorimme sulkemiset. Jos asiaa ajattelee rationaalisesti, on se helpommin ymmärrettävissä. Vaikka kasvamme edelleen Ahvenanmaalla, on neuvonannon kysyntä lisääntynyt, emmekä pystyneet sitä yhden hengen konttoreissamme tarjoamaan.
2. Vuoden aikana pankin kestävyysprofiili on selkeytynyt yhä enemmän. Mutta mitä muita virstanpylväitä olette saavuttaneet, joista lukijat eivät ehkä ole tietoisia?
– Voin nimetä kolme asiaa koskien säästämistä ja sijoittamista. Sijoitusrahastomme ovat kesän aikana ylittäneet 3 miljardin euron rajan. Ruotsissa olemme lanseeranneet aivan uuden ja omakehitteisen kaupankäyntijärjestelmän pääomamarkkinoille, joka tullaan ottamaan käyttöön myös Suomessa. Yhteistyömme fintech-yhtiö Dreamsin kanssa on vuodessa johtanut 40 000 uuteen ruotsalaiseen asiakkaaseen, jotka säästävät pankissa Dreams-sovelluksen kautta.
3. Jos katsot kristallikuulaan – mitkä tulevat olemaan Ålandsbankenin suurimmat haasteet vuonna 2018?
– Yksi suurimmista haasteistamme on säilyttää joustava ja henkilökohtainen palvelu, jota suurella vakaumuksella yritämme asiakkaillemme tarjota. Samanaikaisesti uusien säännöstöjen aalto pyyhkäisee ylitsemme loppuvuodesta 2017 ja vuoden 2018 aikana. Säännöstöillä on hyvä tarkoitus, mutta jos emme ole varuillamme, ne voivat tehdä meistä huomattavasti neliskulmaisempia.
4. Minulla on kysymys lukijalta: Asun Jyväskylässä. Onko Ålandsbankenilla suunnitelmia laajentaa palveluverkkoaan Suomessa?
– Tällä hetkellä ei ole, mutta työskentelemme yhä laajemmassa määrin vierailemalla kaupungeissa, joissa meillä ei ole konttoria. Sen lisäksi lähestymme mahdollisuutta videotapaamisiin. Näemme että suurpankit haluavat korvata henkilökohtaisen asiakasvastaavan videotapaamisilla suurten asiakaspalvelupisteiden kautta. Me valitsemme toisen tien ja haluamme varmistaa, että asiakkaamme voivat tavoittaa asiakasvastaavansa myös silloin, kun he eivät pääse konttorille.
5. Lopuksi: Mikä on paras muistosi kesältä 2017?
– Ahvenanmaalla kesämökillä vietetyt kaksi lämmintä ja mukavaa heinäkuun viikkoa perheeni kanssa.