Siirry pääsisältöön

Tietojenkalastelua Ålandsbankenin nimissä – näin voit suojautua

Ålandsbankenin nimissä tapahtuu aika ajoin huijausyrityksiä. Tietojenkalastelu tarkoittaa, että rikolliset yrittävät päästä käsiksi henkilö- tai pankkitietoihisi ottaakseen tilisi haltuunsa tai käyttääkseen tietoja rikolliseen toimintaan. Rikolliset voivat esimerkiksi saada sinut kirjautumaan sisään väärennetylle verkkopankkisivulle, pyytää sinua asentamaan haitallisen ohjelman tietokoneellesi tai lähettää sinulle haitallisia linkkejä sähköpostin tai tekstiviestin kautta. Haluamme muistuttaa sinua, että voit itse yrittää suojautua huijauksilta eri tavoin. Muista, olet itse suurin riskitekijä – luota omiin vaistoihisi ja uskalla epäillä!
Natfiske bedrageri bankuppgifter konto

Epävarma tai huijauksen uhri – ota yhteyttä meihin välittömästi!

Jos saat puhelun, sähköpostin tai tekstiviestin pankista, ja epäilet sen aitoutta, lopeta puhelu ja soita meille varmistaaksesi, ettei kyseessä ole huijaus. Näppäile numero manuaalisesti puhelimeesi, älä soita takaisin juuri vastaamaasi puheluun.

Ålandsbankenin Asiakaspalvelu, puhelin 0204 292 920. Avoinna ma-pe 8.30–18.00.

Voit lähettää Ålandsbankenin nimissä saamasi epäilyttävän sähköpostin, tekstiviestin ja verkkosivuosoitteet meille osoitteeseen asiakaspalvelu@alandsbanken.fi

Sisäänkirjautuminen Internetkonttoriin – käytä kirjanmerkkejä ja tarkista oikeinkirjoitus

Ole erityisen tarkkaavainen, että kirjoitat oikean verkko-osoitteen, kun kirjaudut sisään Internetkonttoriin. Vaihtoehtoisesti voit käyttää omia kirjanmerkkejäsi. Voit joutua väärennetylle verkkopankkisivulle, jos kirjaudut sisään hakukoneen, kuten Googlen tai Bingin kautta. Ennen sisäänkirjautumista, tarkista aina huolellisesti, että olet kirjoittanut osoitteen oikein – yksi ylimääräinen tai puuttuva kirjain voi johtaa sinut väärennetylle verkkopankkisivulle. Emme koskaan lähetä sinulle linkkejä Internetkonttorin sisäänkirjautumissivulle tekstiviestillä tai sähköpostilla.

Älä klikkaa linkkejä tekstiviestissä

Jos saat tekstiviestin pankilta, jossa on klikattava linkki – älä paina linkkiä, vaikka se olisi samassa viestiketjussa kuin pankilta aikaisemmin saatu tekstiviesti. Emme koskaan lähetä linkkejä tekstiviestillä, emmekä pyydä sinulta henkilö-, kortti- tai sisäänkirjautumistietoja tekstiviestin, sähköpostin tai puhelun kautta.

Nämä ovat tavallisimpia huijausyrityksiä. Ole tarkkana, jos:

  • joku pyytää pankkitunnuksiasi tai pankkikorttitietojasi puhelimitse, sähköpostitse tai tekstiviestillä

  • joku ottaa sinuun yhteyttä ja pyytää sinua kirjautumaan sisään verkko- tai mobiilipankkiin, varmistamaan tapahtuman tai tunnistautumaan pankkitunnuksillasi tai e-ID:llä

  • joku väittää tietokoneesi saaneen viruksen tai pyytää sinua asentamaan ohjelmiston tietokoneeseesi

  • saat pankilta tekstiviestin, jossa on klikattava linkki.

Muista nämä ohjeet hoitaessasi pankkiasioita verkossa:

  1. Pidä pankkitunnuksesi itselläsi - ja vain itselläsi. Ne ovat henkilökohtaisia. Pankki ei ota sinuun yhteyttä pyytääkseen niitä.

  2. Kirjaudu sisään Internetkonttoriin kirjoittamalla osoite www.alandsbanken.fi tai käyttämällä omaa kirjanmerkkiäsi - älä kirjaudu saamasi linkin kautta. Linkki voi ohjata sinut huijaussivulle.

  3. Älä syötä henkilö- tai pankkitietojasi verkkosivulle, jos et voi varmistaa sivun aitoutta. Voit päätyä väärennetylle verkkosivustolle myös hakukoneen, kuten Googlen tai Bingin, kautta.

  4. Älä avaa tavallisen sähköpostin liitteitä, vaikka sähköposti näyttäisi tulevan pankilta. Emme lähetä sinulle liitteitä tavallisessa sähköpostissa.

  5. Älä klikkaa tekstiviestissä olevia linkkejä, vaikka tekstiviesti näyttäisi tulevan pankilta. Emme lähetä linkkejä tekstiviestillä. Huijareiden tekstiviestit voivat päätyä samaan viestiketjuun, joka sisältää pankin oikeat viestit.

  6. Älä vahvista maksua, jota et ole itse tehnyt. Lue aina vahvistuspyyntö huolellisesti ja jos vahvistustunnukset eivät täsmää, älä vahvista maksua. Jos jokin tarjous vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, ole varovainen.

  7. Jos tuntematon henkilö ottaa sinuun yhteyttä ja pyytää sinua asentamaan ohjelman tietokoneellesi tai matkapuhelimeesi, älä tee sitä. Asenna vain itse tarvitsemasi ohjelmat. Epäselvissä tilanteissa kannattaa kysyä tutulta tai kääntyä tietokoneasiantuntijan puoleen - koskien pankkiasioita, voit ottaa yhteyttä myös pankkiin.

Sulje digitaaliset palvelut

Jos epäilet, että joku on saanut käsiinsä pankkitunnuksesi, sinun tulee sulkea digitaaliset palvelut soittamalla sulkupalveluun numeroon 09 696 46 800 (ulkomailta +358 96 964 6800). Palvelu on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa.

Sulje korttisi

Jos epäilet, että joku on saanut käsiinsä korttitietosi, sinun tulee sulkea korttisi alla olevien vaihtoehtojen mukaan:

  • Sulje korttisi Mobiilipankissa. Sinulle tilataan silloin automaattisesti uusi kortti uudella korttinumerolla. Uusi kortti toimitetaan noin kahden viikon sisällä.

  • Aukioloaikojemme aikana voit sulkea korttisi soittamalla Asiakaspalveluumme numeroon 0204 292 920.

  • Iltaisin ja viikonloppuisin voit sulkea korttisi soittamalla sulkupalveluun, puhelinnumero 020 333, ulkomailta +358 20 333. Sulkupalvelu on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa.